Sökning: "Normbekräftande"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade ordet Normbekräftande.

  1. 1. Förskollärares föreställningar kring högläsning av normkritisk litteratur och normbekräftande litteratur –en diskursanalys

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Lisa Kraft; [2023]
    Nyckelord :Discourse; discourse analysis; norm critical; preschool teacher; read alouds.; Diskurs; diskursanalys; förskollärare; högläsning; normkritisk;

    Sammanfattning : The purpose of the study was to examine preschool teacher's perceptions in their speech when talking about stereotypes and norm critical literature in read alouds. The theory used in this study was discourse analysis, which here also uses some concepts from the discourse theory by Laclau and Mouffe. LÄS MER

  2. 2. “I won’t be the first, or the last. Men do it all the time” : En kvalitativ innehållsanalys om hur kvinnliga och manliga karaktärer framställs i tv-serierna "Scener ur ett äktenskap".

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för samhällsstudier (SS)

    Författare :Alinn Poric Di Zazzo; [2022]
    Nyckelord :Gender norms; Gender role; Male; Female; Norm confirming; Norm-breaking; Könsnormer; Könsroller; Manligt; Kvinnligt; Normbekräftande; Normbrytande;

    Sammanfattning : In this study the purpose is to explore how female and male characters are depicted in two tv-shows named “Scenes from a marriage¨ with a qualitative content analysis as a method. These two tv-shows are made with a gap of 48 years, the first tv-show was made and televised 1973 by Ingmar Bergman and a remake of the tv-show was made and televised 2021. LÄS MER

  3. 3. Högläsning för elever i årskurs 4-6 : En intervjustudie om lärares syn på högläsning, val av böcker och tankar kring normkritik vid högläsning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)

    Författare :Ann-Louise Mossberg; [2021]
    Nyckelord :Reading aloud; choice of literature; norm criticism; elementary school; education; Swedish; Högläsning; litteraturval; normkritik; grundskola; undervisning; svenska;

    Sammanfattning : Abstract Reading aloud does not have its own place in the curriculum for grades 4-6. This means that it is up to the teachers to decide whether they should read aloud in their teaching and, if so, to what extent. Neither are there any clear guidelines as to what kind of literature the pupils should take part of. LÄS MER

  4. 4. Känslosamma Pojkar och Kaxiga Flickor : En multimodal textanalys om hur manligt respektive kvinnligt gestaltas i barnlitteratur i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Frida Lindberg; Wilma Olofsson; [2020]
    Nyckelord :Barnlitteratur; Förskola; Genus; Hirdmans genusteori; Multimodal textanalys.;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att ta reda på, och bidra med kunskap om hur manligt och kvinnligt gestaltas i den mest lånade barnlitteraturen som förskolorna i två olika kommuner lånar från de kommunala biblioteken, då läsning av böcker är en aktivitet som bland annat gynnar barn i deras framtida uppfattning om kön (Strasser & Seplocha, 2012; Filipović, 2018). Motivet till studiens valda problemområde grundar sig i Skolinspektionens rapport (2016) om förskolans jämställdhetsarbete, som visade att det systematiska arbetet med jämställdhet i förskolan inte var tillräckligt, vilket resulterade i att vi ansåg det vara angeläget att studera hur genus gestaltas i förskolans barnböcker. LÄS MER

  5. 5. Hon är omtänksam och vacker, han är modig och tuff, eller? : En genusinriktad studie av Astrid Lindgrens barnbokskaraktärer.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Amanda Järleskog; Emma Blom; [2020]
    Nyckelord :Gestaltning; genus; karaktärer; kön; normer.;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att från ett genusperspektiv undersöka hur karaktärer gestaltas i sex av Astrid Lindgrens barnböcker. Metoden som användes var att utgå från Nikolajevas (2017) schema över stereotypa kvinnliga respektive manliga egenskaper och analysera de valda karaktärerna utifrån detta schema. LÄS MER