Sökning: "Nyckeln till lärande"

Visar resultat 16 - 20 av 96 uppsatser innehållade orden Nyckeln till lärande.

  1. 16. Nyckeln till läsutveckling : En undersökning om läsläxans bidragande faktor till elevernas läsutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Viktoria Andersson; Emmie Arvidsson; Linnea Bengtsson; [2022]
    Nyckelord :Läsläxa; läxa; elev; grundskola; lärarskicklighet; läsutveckling;

    Sammanfattning : Denna litteraturstudie syftar till att undersöka vad tidigare forskning visar kring hur läsläxan bidrar till elevernas läsutveckling och hur man främjar läsutvecklingen hos eleverna. I skolan finns det en lång tradition av att ge ut läxor till eleverna, och läsningen är en av de grunder som är viktigast att få med sig från grundskolan in i framtiden. LÄS MER

  2. 17. Betydelsen av kollegiala relationer i förskolan : En kvalitativ studie ur ett medarbetarperspektiv

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för hälsa och välfärd

    Författare :Joanna Feurst; Felicia Nelinder; Evelina Saarinen; [2022]
    Nyckelord :collegial learning; preschool teachers; SOC; social health; social support; sociocultural perspective; work teams; arbetslag; förskollärare; KASAM; kollegialt lärande; social hälsa; socialt stöd; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Ständiga samhällsförändringar berör förskolans arena i form av förändringar i arbetssätt, läroplan samt ökade kvalitetskrav. Samtidigt är aspekten kring huruvida dessa omställningar påverkar förskollärarnas tillgång till resurser, social gemenskap och kollegialt lärande tämligen outforskad. LÄS MER

  3. 18. "Alla ska kunna mötas i sitt lärande" : En kvalitativ studie om idrottslärares syn på undervisningsstilar i relation till elevernas lärande

    Magister-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

    Författare :Pernilla Sörensen; Erik Forsberg; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar Det övergripande syftet är att undersöka hur gymnasielärare i ämnet idrott och hälsa resonerar kring undervisningsstilarnas betydelse för elevernas lärande. Studien syftar till att besvara följande frågeställningar: (1) Hur resonerar idrottslärare om undervisningsstilar i relation till elevers lärande? (2) Hur upplever lärare användandet av undervisningsstilar? (3) Hur skiljer sig tankarna mellan idrottslärare med olika arbetserfarenheter? Metod Studien utgår från en deduktiv kvalitativ ansats som är i form av en tvärsnittsstudie. LÄS MER

  4. 19. Motivera till livsstilsförändringar hos patienter med diabetes typ 2 : Kommunala distriktssköterskors erfarenheter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Marika Lundin; Emelie Hedlund; [2022]
    Nyckelord :Omvårdnad; Diabetes mellitus typ 2; Livsstilsförändringar; Distriktssköterskor; Erfarenheter; Motivation; Kommunal hälso- och sjukvård;

    Sammanfattning : Bakgrund: Allt fler människor diagnostiseras med diabetes typ 2 i Sverige, många av dessa återfinns i kommunal hälso- och sjukvård. Det finns ett stort behov av att motivera dessa patienter till livsstilsförändringar för att uppnå god hälsa. LÄS MER

  5. 20. Klassrummets påverkan på elevprestationer : En litteraturstudie

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Frmesk Karadaghi; Fabian Lundgren; [2022]
    Nyckelord :Didaktik; Skollokaler; Klassrum; Litteraturstudie; Fysisk lärmiljö;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka skolans fysiska lärmiljö i klassrummet. Det är två forskningsfrågor som besvarats. LÄS MER