Sökning: "Nyckeln till lärande"

Visar resultat 11 - 15 av 96 uppsatser innehållade orden Nyckeln till lärande.

  1. 11. Nyckeln till den digitala förskolan : En studie av hur man kan arbeta med digitala verktyg i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Malin Lundström; Anna Nyström; [2023]
    Nyckelord :Digital kompetens; digitala verktyg; framgångsfaktorer; IKT; komplement;

    Sammanfattning : Vårt syfte med den här studien har varit att synliggöra vilka olika framgångsfaktorer, hindersamt mål och värden som framträder i förskollärares beskrivningar av arbetet med digitala verktyg i förskolans verksamhet i allmänhet och undervisning i synnerhet. Vi har utgått från ett fenomenografiskt perspektiv med kvalitativ metod. LÄS MER

  2. 12. ”Kunskapen gör att man kan väva in rörelse i flera projekt” : En studie om förskollärares uppfattningar om rörelse i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Mikaela Prenborn Bergkvist; Frida Nordh Pettersson; [2023]
    Nyckelord :Rörelse; kunskap; förskollärare; uppfattning; undervisning; styrdokument; förskollärarutbildning;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur förskollärare uppfattar att deras utbildning och tidigare erfarenhet inom rörelse påverkar deras rörelseundervisning. För att få en inblick i det utfördes enkätintervjuer med 55 förskollärare och semistrukturerade intervjuer med fem förskollärare. LÄS MER

  3. 13. Nyckeln till överlevnad : Potentialen med delaktiga och engagerade medarbetare

    Magister-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för kommunikation, kvalitetsteknik och informationssystem (2023-)

    Författare :Rebecca Nordenström; Emilie Sjöstedt; [2023]
    Nyckelord :continuous improvements; improvement work; organizational culture; engaged employees; participation; employeeship; self-leadership; organizational development; quality development; motivation; Lean; TPS; TQM; Total Quality Management; quality management; ständiga förbättringar; förbättringsarbete; organisationskultur; engagerade medarbetare; delaktighet; självledarskap; organisationsutveckling; kvalitetsutveckling; motivation; Lean; TPS; TQM; Total Quality Management; kvalitetsledning;

    Sammanfattning : I en tid där en ny lågkonjunktur ökar pressen på företag att öka vinster och minska kostnader har engagerade medarbetares bidrag visat sig ha en avgörande roll. Trots detta utgör andelen engagerade medarbetare endast en femtedel av medarbetarna på Sveriges organisationer. LÄS MER

  4. 14. "Som vilket kafferep som helst" : Förskollärares syn på barns sociala samspel i fri lek och planerad undervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Rebecca Olsson; Emma Svedenvik; [2023]
    Nyckelord :preschool; children’s social interaction; free play; planned teaching; förskola; barns sociala samspel; fri lek; planerad undervisning;

    Sammanfattning : Det sociala samspelet är något som följer oss genom hela livet. Det livslånga lärandet tar fart under förskoleåren och det sociala samspelet blir därför en betydelsefull del av förskolans verksamhet. Det socialt samspel ses därför som ett intressant ämne att undersöka. LÄS MER

  5. 15. The Kayamandi Children’s Possibilities and Conditions for Digital Learning : An Ethnographic Minor Field Study Investigating the Digital Learning and Edtech Opportunities for the Primary School Children Living in a South African Township

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Lovisa Vitus; [2022]
    Nyckelord :Digital learning; digitalisation; digital literacy; edtech; technology adoption; social stratification; Digitalt lärande; digitalisering; digital kompetens; edtech; teknikantagande; social stratifiering;

    Sammanfattning : The educational system is going through a rapid shift towards digital learning, a phenomenon happening all over the world. This thesis examines the possibilities and conditions for digital learning amongst primary school children living in the township Kayamandi in Stellenbosch, South Africa. LÄS MER