Sökning: "Påverka utbildningen till form och innehåll"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden Påverka utbildningen till form och innehåll.

  1. 1. TAKK – en del i en tillgänglig lärmiljö i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Sara Brandt; Annika Eriksson; [2019]
    Nyckelord :Delaktighet; Kommunikation; Flerspråkighet; Förändringsarbete; Inkludering; Organisation; Tecken som Alternativ Kompletterande Kommunikation TAKK ;

    Sammanfattning : SammanfattningEriksson, Annika & Brandt, Sara (2019) TAKK- en del i en tillgänglig lärmiljö i förskolan (Sign Supported Speech – a Way to Achieve an Accessible Learning Preschool Enviroment) en kvalitativ studie om förskolechefers och specialpedagogers syn på TAKK som en utbildningsinsats i förskolan. BakgrundVi arbetar som förskollärare i en kommun som har bedrivit utbildningsinsatser under ett antal år för att utbilda pedagogerna i TAKK. LÄS MER

  2. 2. Analys av Region Skånes basutbildningsprocess för chefer

    Master-uppsats, Lunds universitet/Teknisk logistik

    Författare :Emil Jönsson; Elin Salomonsson; [2017]
    Nyckelord :inre effektivitet; mätning; utbildning; PBU-modellen; Process; yttre effektivitet; Technology and Engineering;

    Sammanfattning : År 2014 startade Region Skåne en basutbildning för alla chefer inom organisationen i Region Skåne. Basutbildningen infördes med anledning av att säkerställa att alla chefer befattade en gemensam grund att utgå ifrån inför kommande ämnesspecifika arbetsuppgifter. LÄS MER

  3. 3. Chefsutbildning i Psykosocial Arbetsmiljörond : Utvärdering av en utbildningsinsats inom primär stressprevention

    Magister-uppsats, KTH/Ergonomi

    Författare :Ellen Jaldestad; Ingrid Hansson; [2015]
    Nyckelord :Ergonomics; stress prevention; organisational intervention; work environment; leadership training; Ergonomi; stressprevention; interventioner på organisationsnivå; arbetsmiljö; chefsutbildning;

    Sammanfattning : Bakgrund: Stress Prevention Project var ett pilotprojekt som pågick inom ett stort multinationellt högteknologiskt företag under åren 2012-2014. Syftet med projektet var att kartlägga rotorsakerna till medarbetarnas upplevda stress och att ta fram ett arbetssätt för att förebygga dessa rotorsaker. LÄS MER

  4. 4. Lärarens dubbla uppdrag  inom Ekonomiprogrammet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Anna Antonsson; [2015]
    Nyckelord :upper secondary school alignment economy; democratic values; desire of learning; joint influence in learning; democratic values; democratic; democracy; dialectical development; dialectic; mediating methods; decision-making; the deliberative dialogue; the principle of openness in the deliberative dialogue; the teacher s dual role; dual mission; mediating practices; influencing the education in form and content; Achievement goal theory; Beslutsprocesser; deliberativa samtalet; demokrati; demokratisk; demokratiska värden; Dialektik; dialog; Ekonomi; Ekonomiprogrammet; Elevaktivitet; Grundprincipen offentlighet i det deliberativa samtalet; Gut feeling; Gymnasie; Lärarens dubbla uppdrag; Magkänsla; Medierande metoder; Påverka utbildningen till form och innehåll; Uppgiftsorienterad pedagogik;

    Sammanfattning : Denna studie handlar om lärarens dubbla uppdrag inom gymnasieskolans ekonomiprogram och är ännu en studie som visar på att uppgiftsorienterat/elevaktivt förhållningssätt ger läraren förutsättning att uppfylla Skollagens båda uppdrag, att ge eleverna kunskaper och demokratiska värden, samt känna lust i lärandet samtidigt. Utgångspunkt är Skollagen och Skolverkets texter. LÄS MER

  5. 5. Elevinflytande i lärandeprocessen i vuxenutbildningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Marie Bladh; [2008]
    Nyckelord :demokrati; elevinflytande; lärandeprocess; vuxenutbildning;

    Sammanfattning : Syftet med examensarbetet var att undersöka lärares och elevers syn på elevinflytande i lärandeprocessen i vuxenutbildningens omvårdnadsprogram. För att nå syftet använde jag mig av kvalitativa intervjuer för att skildra fem elevers och tre lärares syn på elevinflytande och hinder för elevers inflytande. LÄS MER