Sökning: "Pedagogik kognition"
Visar resultat 1 - 5 av 22 uppsatser innehållade orden Pedagogik kognition.
1. Hur påverkar kognitiv belastning inlärning i animerat material?
Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologiSammanfattning : I denna studie analyserades påverkan av kognitiv belastning på studenters inlärningsförmågor. Fyra deltagare fick se två animationer och sedan besvara frågor om innehållet i animationerna. Därefter intervjuades deltagarna. Resultatet av studien indikerar att kognitiv belastning inte påverkar inlärningen hos studenter till en högre grad. LÄS MER
2. Sinnenas Dramapedagogik : Aktionsforskning om drama inom estetisk verksamhet i Grundsärskolans träningsklass
Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/PedagogikSammanfattning : Den här studien grundar sig på en problemformulering om att det finns en brist på metoder för att göra det möjligt för träningsskolans elever att meningsfullt delta i dramaundervisning. Genom metoden deltagande aktionsforskning har studien velat undersöka vilka metoder som kan användas och hur dessa kan introduceras. LÄS MER
3. Räkna med stress
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)Sammanfattning : Adolescent subjective health and mental problems have become a public health concern, not only in Sweden but worldwide. When stress becomes a part of everyday life you tend to ignore it and disregard the fact that chronic stress is a severe disease. LÄS MER
4. Implementeringsstrategier och förändringsprocesser : - En studie om chefers olika erfarenheter av implementering och förändringsprocesser inom nationella företag i Sverige.
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka chefers olika erfarenheter av implementering av förändringsprocesser i nationella organisationer i Sverige, samt vilka strategival som dessa chefer anser som viktiga inför implementeringsarbete. Studien bygger på en hermeneutisk, kvalitativ metodansats av semistrukturerade intervjuer med åtta chefer inom två nationella företag i Sverige. LÄS MER
5. Självhypnos och Flow : En flowteoretisk studie av det kreativa skapandet i ett förändrat medvetandetillstånd
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälleSammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka ifall självhypnos som förändrat medvetandetillstånd påverkar upplevelsen och utfallet av flow i kreativt skapande. Att erfara flow i musik är för många något eftersträvansvärt och har flera positiva effekter på musicerande och framför allt på upplevelsen i stunden för individen. LÄS MER