Sökning: "Programmering"

Visar resultat 11 - 15 av 976 uppsatser innehållade ordet Programmering.

  1. 11. GENERATIVA AI-MODELLER INOM SYSTEMUTVECKLING En explorativ studie över seniora systemutvecklares erfarenheter av Copilot

    Kandidat-uppsats, Institutionen för tillämpad informationsteknologi

    Författare :August Aublet; Gustaf Hasselgren; Mårten Jonsson; [2023-11-16]
    Nyckelord :Github Copilot; Generativa programmeringsmodeller; NLP-programmering; AI pro-grammeringsmodeller; AI par-programmering;

    Sammanfattning : Det har länge diskuterats och utforskats gällande digitala hjälpmedel för systemut-veckling. Idag finns det en mängd verktyg för att underlätta programmering. Artifi-ciell intelligens spelar en allt större roll inom systemutveckling, och ett exempel på detta är verktyget Copilot. LÄS MER

  2. 12. Digitala verktyg och programmering i matematikundervisning

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för matematiska vetenskaper

    Författare :Alexander Cole; [2023-04-19]
    Nyckelord :Digitala verktyg; matematik; programmering; matematiklärare; ;

    Sammanfattning : Skolans digitalisering har medfört en hel del förändringar i hur matematikundervisning bedrivs. En stor förändring kan ses i det faktum att matematiklektioner nu för tiden ofta innehåller moment där digitala verktyg används. LÄS MER

  3. 13. A Language for Board Games – Development of an Embedded Domain-Specific Language for Describing Board Games

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för data- och informationsteknik

    Författare :Edvin Alestig; Joel Ericson; Erik Eriksson; Lukas Schiavone; Filip Torphage; Joakim Tubring; [2023-03-03]
    Nyckelord :DSL; domain-specific languages; Haskell; functional programming; board games; game theory; domänspecifika språk; funktionell programmering; brädspel; spelteori;

    Sammanfattning : In recent years board games have increasingly found themselves in the digital medium. One way to enable easier creation of digital board games is to create a domainspecific language (DSL) for that purpose. This thesis details the process of developing an embedded DSL for describing board games with Haskell as its host language. LÄS MER

  4. 14. Visualisering av referenser i Python – Utvecklandet av LearnyPy, en webbapplikation för att främja undervisningen av programmering

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för data- och informationsteknik

    Författare :Moa Berglund; Saga Hassellöf; Simon Johansson; Alex Phu; Vera Svensson; Yenan Wang; [2023-03-03]
    Nyckelord :Undervisning; Python; Skulpt; referens; programmering; webbapplikation; graf; visualisering;

    Sammanfattning : Att förstå hur variabler och objekt relaterar till varandra kan vara svårt för nybörjare inom programmering. Behovet av utbildade programmerare växer och effektiva redskap för att undervisa programmering är därför önskvärt. LÄS MER

  5. 15. Analyzing the performance of active learning strategies on machine learning problems

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Avdelningen för systemteknik

    Författare :Vendela Werner; [2023]
    Nyckelord :computer science; bioinformatics; machine learning; active learning; artificial intelligence; supervised learning; Astrazeneca; maskininlärning; artificiell intelligens; datorvetenskap; active learning; bioinformatik; supervised learning;

    Sammanfattning : Digitalisation within industries is rapidly advancing and data possibilities are growing daily. Machine learning models need a large amount of data that are well-annotated for good performance. To get well-annotated data, an expert is needed, which is expensive, and the annotation itself could be very time-consuming. LÄS MER