Sökning: "Rastvakt"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade ordet Rastvakt.

  1. 1. Hur nyttjas fritidshemslärares kompetens under skoltid? : En kvantitativ studie om fritidshemslärares uppfattningar om hur skolan tar tillvara deras kompetens under skoltid

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Amanda Klingborg; Andreas Johannesson; [2023]
    Nyckelord :Fritidshemslärare; kompetens; lärare i fritidshem; samverkan; skola; skoltid; arbetsuppgifter;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att bidra med kunskap om hur fritidshemslärares kompetenser nyttjas under skoltid. Detta är en kvantitativ studie som genom enkäter undersökt fritidshemslärares upplevelser kring hur deras kompetens nyttjas under skoltid. LÄS MER

  2. 2. Vad gör en speciallärare egentligen? : En kvalitativ intervjustudie om speciallärares uppdrag

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Therése Centervad; Marie Gustavsson; [2020]
    Nyckelord :specialundervisning; speciallärare; samarbete; perspektiv;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete är att öka kunskapen om hur speciallärares uppdrag ser ut i det dagliga arbetet och hur arbetet organiseras ute på skolorna. Det är en kvalitativ studie och metoden som använts är semistrukturerade intervjuer. LÄS MER

  3. 3. Specialpedagogernas arbetsuppgifter : en enkätstudie med specialpedagoger på stadierna F-6, 7-9 och gymnasiet

    Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Jennica Örlebäck; Sara Erixon; [2019]
    Nyckelord :Questionnaire; education ordinance; special education; special educators tasks; special educators profession; systems theory; Enkätstudie; examensordningen; specialpedagogik; specialpedagogens arbetsuppgifter; specialpedagogens yrkesroll; systemteori;

    Sammanfattning : Specialpedagogernas roll över tid har varit föränderlig och genom denna studie vill vi se vilka likheter och skillnader det finns mellan de olika stadierna F-6, 7-9 och gymnasiet. Även få en bild av vilka arbetsuppgifter som ingår regelbundet i specialpedagogens uppdrag samt se om och i så fall vilka arbetsuppgifter som specialpedagogen har som inte är specificerat i examensordningen. LÄS MER

  4. 4. Misslyckandets styrka : En essä om att utvecklas genom misslyckande som fritidslärare.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Ema Bengtsson; [2018]
    Nyckelord :Leisure-time centre; recess monitor; failure; identity; professional identity; Fritidshem; rastvakt; misslyckande; identitet; yrkesidentitet;

    Sammanfattning : My scientific essay is about how I as a recreational activities teacher deals with failure in my profession and how that approach affects the students. I takes its starting point in a self-perceived tale where I act as recess monitor. Suddenly I realize that a colleague and I are the only ones outside during recess with hundreds of students. LÄS MER

  5. 5. ”… och alla lärare tyckte det var jättekul, men ingen ville hjälpa till.” : Pedagogers tankar om raster och mobbning.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Ellinor Ekmark; Linda Fares; [2016]
    Nyckelord :recess; organized recess; bullying; conflicts; gender; exclusion; rast; organiserad rast; mobbning; konflikter; genus; utanförskap;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att studera pedagogers syn och åsikter kring mobbning på skolgården och hur de vill arbeta för att motverka detta; genom till exempel övervakning eller rastverksamhet. Vi ville även undersöka om pedagoger upplevde att det fanns en skillnad mellan flickor och pojkars mobbning, och om detta påverkade deras arbete på rasten. LÄS MER