Sökning: "Sanna malmö"

Visar resultat 6 - 10 av 109 uppsatser innehållade orden Sanna malmö.

  1. 6. Kan nyblivna förskollärare tillgodose barns rörelsebehov? : En diskursiv dokumentanalys av förskollärarutbildningens kursplaner med fokus på begreppen fysisk aktivitet och rörelse

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Anna Strandgården; Sanna Svensson; [2023]
    Nyckelord :Fysisk aktivitet; rörelse; förskola; hälsa; läroplan; kursplan; utbildning; förskollärare; dokumentanalys; kritisk diskursanalys; makt; utbildningsvetenskap;

    Sammanfattning : Barn rör sig mindre än någonsin (Sollerhed, 2019). De spenderar större delen av sin vakna tid i förskolan (Ekberg & Vallberg Roth, 2022). Förskolan ska bidra till att barn får röra på sig på många olika sätt (Skolverket, 2022). LÄS MER

  2. 7. “Han får det han behöver” : En kvalitativ intervjustudie om förskollärares syn på inkludering i undervisningen för barn i behov av särskilt stöd

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Sandra Gashi; Sanna Boklund; [2023]
    Nyckelord :Barn i behov av särskilt stöd; delaktighet; förskola; inkludering; likvärdighet; lärande; specialpedagogik; undervisning;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka förskollärares syn på inkludering i undervisningen för barn i behov av särskilt stöd. Utifrån vårt syfte vill vi bidra med mer kunskap till inkluderingsarbetet i undervisningen i förskolan. LÄS MER

  3. 8. Datalogiskt tänkande inom programmering i matematikundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Louise Rosén Hultkvist; Sanna Ljungdahl; [2023]
    Nyckelord :abstraktion; algoritmiskt tänkande; datalogiskt tänkande; matematik; parprogrammering; problemlösning; Scratch;

    Sammanfattning : Den pågående digitaliseringen av samhället innebär att allt högre krav ställs på eleversdigitala kompetens. Sedan år 2017 har programmering inkluderats i kursplanen förmatematik i samtliga årskurser. Syftet med denna kvalitativa undersökning är att studerahur programmering kan utveckla elevers matematiska kunskaper. LÄS MER

  4. 9. Att genomföra och utveckla sociala investeringar i samverkan mellan kommun och privata fastighetsägare - förutsättningar, möjligheter och utmaningar : en enfallsstudie om fastighetsrenovering i miljonprogramsområdet Lindängen i Malmö

    Master-uppsats, SLU/Dept. of Landscape Architecture, Planning and Management (from 130101)

    Författare :Sanna Perlborn; Fanny Tallqvist; [2023]
    Nyckelord :offentlig-privat samverkan; samverkansprojekt; sociala investeringar; social innovation; hållbara fastighetsrenoveringar; socialt hållbar stadsutveckling;

    Sammanfattning : Stadsutvecklingens och kommunernas betydelse för en hållbar samhällsutveckling ökar. Samtidigt innebär detta att allt fler komplexa hållbarhetsutmaningar ska hanteras. På grund av komplexiteten, har dessa utmaningar blivit allt svårare för enskilda aktörer att hantera och samverkansprocesser har fått ett allt större fokus. LÄS MER

  5. 10. Förintelsen i grundskolans läroböcker

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Sanna Nilsson; Josefin Olsson; [2023]
    Nyckelord :The Holocaust; textbook analysis; Use of History; Primary School; History.; Förintelsen; textboks analys; Historiebruk; Grundskola; Historia;

    Sammanfattning : The aim with this research is to investigate how Primary school textbooks present and describe the Holocaust. The purpose of looking at how the Holocaust is portrayed in Swedish school textbooks gives us a perspective and knowledge that can be useful in our own profession as teachers. LÄS MER