Sökning: "Sin Norman"

Visar resultat 1 - 5 av 127 uppsatser innehållade orden Sin Norman.

  1. 1. Ljus, Kamera, Partiskhet : En kritisk diskursanalys om framställandet av The Writers Strike 2007–2008 och 2023 i amerikansk press

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad

    Författare :Eric Lemon; [2024]
    Nyckelord :Writers Guild of America; WGA Alliance of Motion Picture and Television Producers; AMPTP ; Kritisk diskursanalys; Pisk -och morotsmetoden; Mediernas drivkrafter; Komparativ metod  ;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att bidra till att beskriva hur tidningarna The New York Times, The New York Post och The Hollywood Reporter har rapporterar om manusförfattarstrejken i Hollywood som var 2007–2008 och den som var 2023, kontra hur de tidningarna har förändrats i deras rapportering. Uppsatsen utgår från Norman Faircloughs kritiska diskursanalys som både teori och metod, samt användning av komparativ metod. LÄS MER

  2. 2. "Mer ett fylleslag än ett landslag med Coca-Cola i flaskorna" : En kritisk diskursanalys av svenska kvällstidningarnas framställning av det svenska damlandslaget i fotboll under VM 2023

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Ida Gustafsson; Linn Nilsson; [2023]
    Nyckelord :FIFA Women s World Cup 2023; Football; Evening Newspapers; Swedish Women s National Football Team; Gender; Framing Theory; Stereotypes; Fairclough; Fotbolls-VM 2023; Fotboll; Kvällstidningar; Svenska damlandslaget; Genus; Inramningsteori; Stereotyper; Fairclough;

    Sammanfattning : I denna uppsats analyseras tio stycken artiklar från kvällstidningarna Aftonbladet och Expressen, med syftet att undersöka hur svenska kvällstidningar reproducerar eller utmanar stereotyper i sin rapportering om det svenska damlandslaget under fotbolls-VM i Australien och Nya Zeeland 2023, utifrån genus- och inramningsteorin. Vi använder en kritisk diskursanalys med utgångspunkt i Norman Faircloughs tredimensionella modell. LÄS MER

  3. 3. Äntligen en kvinnlig författare : En kritisk diskursanalys i två läroböckeri svenska för åk 7-9

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Gabriel Benjaminsson; [2023]
    Nyckelord :Kanon; postkolonialism; genus; kritisk diskursanalys;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att bidra med kunskap om hur två läroböcker i svenskämnet behandlar författare och verk ur ett kanonkritiskt samt genusperspektiv. Syftet med studien är att identifiera hur manliga, kvinnliga och vad jag har valt att kalla icke-västerländska författare presenteras i två läroböcker samt i vilket omfång dessa förekommer. LÄS MER

  4. 4. Kan nyblivna förskollärare tillgodose barns rörelsebehov? : En diskursiv dokumentanalys av förskollärarutbildningens kursplaner med fokus på begreppen fysisk aktivitet och rörelse

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Anna Strandgården; Sanna Svensson; [2023]
    Nyckelord :Fysisk aktivitet; rörelse; förskola; hälsa; läroplan; kursplan; utbildning; förskollärare; dokumentanalys; kritisk diskursanalys; makt; utbildningsvetenskap;

    Sammanfattning : Barn rör sig mindre än någonsin (Sollerhed, 2019). De spenderar större delen av sin vakna tid i förskolan (Ekberg & Vallberg Roth, 2022). Förskolan ska bidra till att barn får röra på sig på många olika sätt (Skolverket, 2022). LÄS MER

  5. 5. Vi har missat något här... : - En jämförande flerfallsstudie om yrkesverksammas arbetssättoch kompetens gällande barn i ofrivillig tystnad i förskolan.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Sabina Norman; Emily Johannesson; [2023]
    Nyckelord :Children with special needs; interview; involuntary silence; preschool; preschoolteacher; special educator; speech therapist; Blyga barn; barn i behov av särskilt stöd; förskola; förskollärare; intervju; logoped; ofrivillig tystnad; specialpedagog;

    Sammanfattning : Alla barn i förskolan har en rättighet att få sin röst hörd men denna rättighet är inte i allasituationer vare sig självklar eller enkel att iscensätta. Styrdokument för förskolan lyfter alladenna rättighet men i verksamheten visar sig grupper av barn där denna rättighet är svår attuppfylla. LÄS MER