Sökning: "Skolans socialpsykologi"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden Skolans socialpsykologi.

  1. 1. Mobbing - I skolan och på nätet

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Carl Mannhard; [2023-06-29]
    Nyckelord :Mobbning; nätmobbning; kränkning; offer; förövare;

    Sammanfattning : Mobbning är ett fenomen som funnits i väldigt lång tid och ett återkommande problem i just skolan där ungdomar interagerar dagligen med varandra. Av den anledningen är det särskilt viktigt för skolans lärare att förstå sig på hur mobbning uppstår, vilka juridiska skyldigheter de har och vilka verktyg som finns till hands för att upptäcka och motverka mobbning. LÄS MER

  2. 2. Skolkuratorns känslor i samband med hantering av mobbning : En kvalitativ studie om skolkuratorns perspektiv och problematiken de upplever

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för hälsa och lärande

    Författare :Inas Hussaini; Bytyqi Marigona; [2018]
    Nyckelord :School-counsellors; emotional rules; bullying; emotional labor; measures; Socialpsykologi; skolkuratorer; mobbning;

    Sammanfattning : I dagens Sverige är mobbning ett samhällsproblem då allt fler barn och ungdomar utsätts för det i skolmiljön. Denna studie har sin utgångspunkt i skolkuratorns perspektiv på hanteringen av mobbning som fokuserar på deras tankar, känslor och tolkningar. LÄS MER

  3. 3. Om jag inte fått dansa, vem hade jag varit då? : en studie om dans och självkänsla

    Kandidat-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Anders Frisk; [2014]
    Nyckelord :Dance; Self-esteem; Self-confidence; Self-image; Upper Secondary School – Dance programme; Phenomenology; Merleau-Ponty; Dans; Självkänsla; Självförtroende; Självbild; Gymnasium - Estetiska programmet – Dans; Fenomenologi; Merleau-Ponty;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar Syftet med denna studie är att ta reda på om elever som gått igenom gymnasiets estetiska dansprogram upplever att de genom dansen utvecklat/stärkt olika psykosociala förmågor samt fysiska kapaciteter. De frågeställningar studien utgick ifrån är: Uppger eleverna att dans som uttrycksform stärker självkänsla, självförtroende och självmedvetenhet? Uppger eleverna att dans som uttrycksform stärker kroppskontroll/kroppskännedom? Uppger eleverna att dans som uttrycksform utvecklar den sociala förmågan? Är det någon del av dansen (dansundervisningen) som verkar vara speciellt utvecklande vad gäller ovanstående frågeställningar? Metod Metoden som använts är en kvantitativ enkät med till viss del kvalitativa ansatser, där före detta elever på gymnasiets estetiska program med dansinsriktning utgjort undersökningsgruppen. LÄS MER

  4. 4. Barns perspektiv på kamratstödjare : En studie i hur kamratstödjare påverkar det sociala klimatet på skolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Alexander Hjertberg; [2014]
    Nyckelord :Kamratstödjare; värdegrund; barnperspektiv år 1-6;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att belysa barns åsikter och tankar kring kamratstödjarrollen. I studien har intervjuer med kamratstödjare i årskurs 1-6 genomförts och elever från årskurs 6 har besvarat en enkät. Materialet har sammanställts och utifrån litteratur och tidigare forskning analyserats. LÄS MER

  5. 5. Motstånd mot genusarbete i skolan utifrån ett socialpsykologiskt perspektiv

    Magister-uppsats, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Hilda Fhager; [2011]
    Nyckelord :förändringens fyra rum; genus; inkongruens; jämställdhet; kognitiv dissonans; motstånd; socialpsykologi; cognitive dissonance; incongruence; equality; four rooms of change; gender; resistance; social psychology;

    Sammanfattning : Magisteruppsatsen studerar pedagogers erfarenhet av motstånd mot genusarbete samt försöker förklara motståndet utifrån socialpsykologiska teorier. Semistrukturerade intervjuer genomfördes med lärare som arbetar med skolans äldre åldrar. Samtliga lärare var engagerade i genusarbete på sina skolor. LÄS MER