Sökning: "Skolverket 2006"

Visar resultat 6 - 10 av 109 uppsatser innehållade orden Skolverket 2006.

  1. 6. Skolans arbete mot mobbning och kränkande handlingar

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Simone Habib Aziz; [2022]
    Nyckelord :Skolan; mobbning; lärare; åtgärdsprogram; metod; skolverket; styrdokument; läroplan; skollagar.;

    Sammanfattning : April 2006 inträdes Barn – och elevskyddslagen med utgångpunkt att främja barns och elevers välbefinnande, där varje skola gör sig skyldig till att genomföra en likabehandlingsplan. Likabehandlingsplanen ska innehålla skolans handling och arbetsplan mot mobbning och annat kränkande beteende. LÄS MER

  2. 7. ”Fritidshemmet ska inte vara i klassrum, punkt.” : - Fritidshemslärares upplevelser av integrerade rum med skolan utifrån de rumsliga dimensionerna

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Caroline Lindbäck; Sofie Ahlqvist; [2022]
    Nyckelord :Fritidshemlärare; integrerade rum; kulturgeografi; makt; plats; rum tid.;

    Sammanfattning : Läroplanen för grundskolan, förskoleklass och fritidshemmet uttrycker att fritidshemmet ska erbjuda eleverna lärmiljöer som bygger på både omsorg men även lärande (Skolverket, 2019. s.19). LÄS MER

  3. 8. Specialpedagogik: När allmänpedagogiken inte räcker till : En studie om inkludering och differentiering

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)

    Författare :Pierre Ockedal; Catarina Olsson; [2022]
    Nyckelord :Delaktighet; Differentiering; Gemenskap; Inkludering; Professionsteori;

    Sammanfattning : Sammanfattning/Abstract Olsson, Catarina och Ockedal, Pierre (2022). Specialpedagogik: När allmänpedagogiken inte räcker till. Specialpedagogprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90 hp. Sett till Salamancadeklarationen (Svenska UNESCO, 2006) bör skolan eftersträva mångfald. LÄS MER

  4. 9. Relationer i blickfånget : Ett pedagogperspektiv på lärar-elev-relationen i fritidshem

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Antonia Ljungmark; [2022]
    Nyckelord :educational sciences; pedagogy; teacher-student relationships; relationships; relationship work; relationship skills; schoolage educare centres; leisure centres; teaching at the leisure center; individual perspective; social interaction; collegial support; utbildningsvetenskap; pedagogik; fritidspedagogik; lärar-elev-relationer; relationer; relationsarbete; relationskompetens; fritidshem; undervisning på fritidshemmet; individperspektiv; socialt samspel; kollegialt stöd;

    Sammanfattning : Bakgrund: I en asymmetrisk relation såsom mellan vuxen och barn, har den vuxne alltid det yttersta ansvaret för relationens kvalitet (Juul & Jensen, 2002/2003). Skolverket (2016) framhåller att relationer som präglas av närhet, respekt och positivitet är en del av fritidshemsundervisningen. LÄS MER

  5. 10. Normkritisk pedagogik i ämnet idrott och hälsa : En kvalitativ studie utifrån begreppen genus, kön och etnictet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för idrottsvetenskap (ID)

    Författare :Emma Vigren; Amanda Axelsson; [2021]
    Nyckelord :Genus; kön; etnicitet; normkritik; normkritisk pedagogik; lärarutbildning; pedagogical content knowledge; norm; identitet.;

    Sammanfattning : Tidigare forskning visade att lärarutbildningar har misslyckats med att utbilda lärare kring normkritisk pedagogik där genus, kön och etnicitet är betydande faktorerna för elevernas resultat i skolan (Skolverket 2016a; Lundvall 2006; Barker 2017). Vårt syfte med studien var att ta reda på hur lärare arbetar med normkritisk pedagogik samt om och isåfall hur Linnéuniversitetet har förberett lärare i idrott och hälsa kring ämnet. LÄS MER