Sökning: "Social Element of Gaming"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden Social Element of Gaming.

  1. 1. Social Elements of Gaming and Microtransaction Purchases : A multiple case study exploring perceived values’ influence on players’ willingness to purchase microtransactions and how these are affected by social elements of gaming.

    Master-uppsats, Jönköping University/Internationella Handelshögskolan

    Författare :Felix Ekeroth; Viktor Sandoff; [2023]
    Nyckelord :Microtransaction; Perceived Value; Attribute; Consequence; Value; Social Element of Gaming;

    Sammanfattning : Background: Incorporating microtransactions has become a popular business model for video game publishers as it ultimately provides stability and reduces financial risk. While microtransactions are becoming increasingly prevalent, they do not come without trouble as they have been linked to unfair gameplay advantages and reduced satisfaction with the game. LÄS MER

  2. 2. Spelifiering av kulturarv : En kvalitativ studie om att skapa engagemang kring Sveriges kulturarv

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för informatik (IK)

    Författare :Jadelius Emil; Svensson Rasmus; [2021]
    Nyckelord :Cultural heritage; Gamification; Fogg s Behavior Model FBM ; Location-based applications; User-Centered Design; Kulturarv; Spelifiering; Foggs beteendemodell FBM ; Platsbaserade applikationer; Användarcentrerad design;

    Sammanfattning : Introduktion: Besöksnäringen är en växande sektor i Sverige, där kulturarv utgör en central del för att förmå skapa attraktiva besöksmål. Trots detta finns det fortfarande många kulturarv som inte synliggörs och därmed förblir outnyttjade resurser för städer och landsbygd. LÄS MER

  3. 3. Sociala interaktioner i video-slots : En kvalitativ studie om intresset för sociala interaktioner i video-slots och hur det kan utformas för att skapa en bra spelupplevelse samt om det kan bidra till en sundare spelstil

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för informatik (IK)

    Författare :Wilmer Ahlgren; Henrik Johansson; [2019]
    Nyckelord :Qualitative study; user experience; hedonic motivation system; gamification; internal motivation; video-slots; gambling abuse; Kvalitativ studie; användarupplevelse; hedoniska motivationssystem; spelifiering; inre motivation; video-slots; spelmissbruk;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien är att undersöka om det finns ett intresse för sociala interaktioner i video-slots och hur det i sådana fall kan utformas för att ge användarna en bra användarupplevelse. Onlinekasinon är den spelform som har ökat mest i popularitet i Sverige senaste åren och video-slots är den speltyp som växer mest. LÄS MER

  4. 4. “Us gamers want exactly what we have always wanted” : den avpolitiserade spelaren och dess ideologiska andra

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Sociologi

    Författare :Kristoffer Zetterberg; [2016]
    Nyckelord :video games; gaming culture; Gamergate; discourse analysis; masculinity; gender; social media; YouTube; spel; spelkultur; Gamergate; diskursanalys; maskulinitet; genus; sociala medier; YouTube;

    Sammanfattning : I denna studie undersöks den kraftiga kritik som riktats mot de TV- och dataspel som omfamnar olika typer av vad jag kallar progressiva element. Det rör sig framförallt om sådant som mångfald, representation eller hur spelen i sitt utförande bryter mot hur de traditionellt sett har utformats. LÄS MER

  5. 5. Understanding the design space of an instructed physical activity in a co-located, social setting : Inspiring the digital by looking at the physical

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Människa-datorinteraktion

    Författare :Laia Turmo; [2015]
    Nyckelord :Movement-based interaction; physical training; pilates; design science; instructed training;

    Sammanfattning : During the past years, gaming and sports in HCI have experienced an increase in design that rely on movement-based interactions. Nonetheless, some of these designs constrain the users and disregard the richness of the social and physical context around them. LÄS MER