Sökning: "Social disability theory"
Visar resultat 26 - 30 av 181 uppsatser innehållade orden Social disability theory.
26. Social inclusion in Vietnam : - an ethnographic study of the everyday life of people withdisability in Da Nang
Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för beteende-, social- och rättsvetenskapSammanfattning : This essay is subject to explore the everyday life of people with disabilities [PWD] in DaNang, Vietnam. Previous research suggests that PWD are facing difficulties in most aspectsof their life, however, few studies provide the perspective of the PWD of their situation. LÄS MER
27. ”Från välvilja till våld”: En kvalitativ studie om yrkesverksammas upplevelser av våld i nära relationer mot äldre med demenssjukdom
Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för socialt arbete och kriminologiSammanfattning : Syftet med denna uppsats var att genom yrkesverksammas upplevelser undersöka hur våld i nära relationer mot äldre med demenssjukdom kan yttra sig och vilka möjliga orsaker som kan finnas. Uppsatsen hade en kvalitativ ansats med fokusgruppsintervjuer som datainsamlingsmetod. LÄS MER
28. Socialarbetares Upplevelser om Sina Arbetsvillkor som Profesionella med Fysisk Funktionsnedsättning
Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för socialt arbete (SA)Sammanfattning : Syftet med uppsatsen var att undersöka socialarbetares erfarenheter av att arbeta som professionell med fysisk funktionsnedsättning. Metoden som användes var kvalitativ där semistrukturerade djupintervjuer fördes med respondenter vars upplevelser analyserades och tolkades utifrån två teoretiska inriktningar, nämligen Stigmateorin och den sociala modellen. LÄS MER
29. Framställningar av föräldraskap och samhällsstöd : En netnografisk studie om att vara förälder till ett barn med neuropsykologisk funktionsnedsättning
Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik, konst och samhälleSammanfattning : I samhället finns olika instanser som ska bistå individer med hjälp och stöd när behov uppstår. Föräldrar är de som har det yttersta ansvaret för att stötta och hjälpa sina barn, men personer som har en neuropsykologisk funktionsnedsättning (NPF) är ofta i större behov av stöd och hjälp i sin vardag. LÄS MER
30. No child left behind : The implementation of inclusive education in Southern Africa
Magister-uppsats, Jönköping University/HLK, CHILDSammanfattning : Background: Every child deserves to learn in an environment that is tailored to their specific needs. Inclusive education offers a wide range of benefits, from social, and emotional to academic achievement. LÄS MER