Sökning: "Social exkludering"
Visar resultat 21 - 25 av 308 uppsatser innehållade orden Social exkludering.
21. Unga immigranters upplevelser av inkludering/exkludering i svensk gymnasieskola
Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för hälsovetenskaperSammanfattning : Tidigare undersökningar påvisade i sina resultat att immigranter upplever någon form av social inkludering i introduktionsklass, och social exkludering i ordinarieklass. Mot bakgrund i tidigare forskning visades det pågå en samhällsdiskussion om detta ämne, vilket är inspirationen till denna studies forskningsområde. LÄS MER
22. Hur förskolans personal ser på begreppet en förskola för alla : En intervjustudie om inkludering och erfarenheter ur ett pedagogperspektiv
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humanioraSammanfattning : Förskolan i Sverige ska verka för alla barn och dess likheter och olikheter. Alla barn har rätt till att utvecklas och känna glädjen i att få lyckas. Förskolan är en social arena där mänger av människor möts oberoende av kultur eller funktion. LÄS MER
23. Etnisk mångfald inom visuell kommunikation : Hur representation eller exkludering av etnisk mångfald i visuell kommunikation påverkar konsumenters köpintention samt varumärkesattityd
Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för ekonomi, samhälle och teknikSammanfattning : .... LÄS MER
24. Syriska flyktingars integration : En studie om den sociala hälsans betydelse för integrationsprocessen
Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för socialt arbete (SA)Sammanfattning : År 2015 drabbades Europa av en stor flyktingkris, däribland Sverige, där många ensamkommande flyktingar från framförallt Syrien och Afghanistan flydde till Sverige för att söka skydd. Syftet med denna studie är att undersöka de syriska ensamkommande flyktingarnas upplevelse av sin integrationsprocess i Sverige och vad som kan ha varit försvårande för integrationen. LÄS MER
25. Inkludering Eller Exkludering? : En kvalitativ studie om studenter med utländsk bakgrund, och deras upplevelser av inkludering, exkludering och sociala relationer i samband med studier vid Linnéuniversitetet.
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för samhällsstudier (SS)Sammanfattning : The purpose of the present study is to investigate students with a foreign background, and their experiences of inclusion, exclusion and social relations in connection with being integrated into an academic environment at Linnaeus University. The study was based on eight semi-structured interviews with students, leading to the identification of different themes that may have influenced the emotional experiences of integration: background, education, support in integration and personal identity. LÄS MER