Sökning: "Sociala företag"

Visar resultat 6 - 10 av 166 uppsatser innehållade orden Sociala företag.

  1. 6. Problematiska Sponsorskap I Allsvenskan : En kvalitativ studie om fotbollsföreningars etiska och ekonomiska ställningstagande vid sponsorskap och dess påverkan på samhället.

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Företagsekonomi

    Författare :Marcus Österblom; Noa Ljung; [2023]
    Nyckelord :Ethics; sponsorship; football associations; CSR; legitimacy; economic ethics and institutional change; Etik; sponsorskap; fotbollsförening; CSR; legitimitet; ekonomisk etik och institutionell förändring;

    Sammanfattning : Sponsring är en viktig intäktskälla för idrottsföreningar i Sverige, där mycket gott kan komma från olika sponsorskap men även leda till svåra etiska ställningstaganden för föreningarna. Även om Riksidrottsförbundet (RF) har en tydlig policy gällande att inte uppmuntra till användning av tobak, narkotika, dopning och alkohol finns det fortfarande föreningar som låter sig bli sponsrade av dessa typer av företag, framförallt i övriga världen, men även i Sverige. LÄS MER

  2. 7. Etik inom influencer marketing ur ett konsumentperspektiv : En kvantitativ studie bland sociala medier-användare i Sverige.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Företagsekonomi

    Författare :Carl-Ludwig Grafoson; Nina Törnblom; [2023]
    Nyckelord :etik; sociala medier; influencer marketing; influencers; marknadsföring; konsumentbeteende; följare;

    Sammanfattning : Titel: Etik inom influencer marketing ur ett konsumentperspektiv - En kvantitativ studie  bland sociala medier-användare i Sverige.  Nivå: Examensarbete på grundnivå (kandidatexamen) i ämnet företagsekonomi  Författare: Carl-Ludwig Grafoson och Nina Törnblom  Handledare: Blanca Astrid Moreno  Datum: 2023 – Juni  Syfte: Studiens syfte är att kartlägga hur vuxna användare av sociala medier i Sverige förhåller sig till olika aspekter av etik inom influencer marketing. LÄS MER

  3. 8. Attrahera generation Z: Anställdas Employer Branding arbete på sociala medier : En kvalitativ flerfallsstudie baserat på anställda med Employer Branding ansvar

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Jonna Mårtensson; Kristina Carp; [2023]
    Nyckelord :Generation Z; Social Media; Employer Branding; Communication; Attract; Generation Z; Sociala Medier; Employer Branding; Arbetsgivarvarumärke; Kommunikation; Attrahera;

    Sammanfattning : Bakgrund: Sociala mediers inverkan på samhället har genererat fundering kring hur sociala medier används för att stärka arbetsgivarvarumärket. Det visas ständigt hur företag väljer att marknadsföra sig via sociala medier för att locka kandidater med vad de har att erbjuda. LÄS MER

  4. 9. Gemensamt värdeskapande i praktiken : En kvalitativ studie som undersöker värdeskapande aktiviteter samt avvägningen mellan företagsnytta och samhällsnytta.

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för ekonomisk och industriell utveckling; Linköpings universitet/Filosofiska fakulteten

    Författare :Lydia Frykman; Johanna Wennerström; [2023]
    Nyckelord :Creating shared value; activities; driving forces; economic value creation; social value creation; trade-off; sustainability.; Gemensamt värdeskapande; aktiviteter; drivkrafter; företagsnytta; samhällsnytta; avvägningen; hållbarhet.;

    Sammanfattning : Titel: Gemensamt värdeskapande i praktiken Författare: Lydia Frykman och Johanna Wennerström Handledare: Rasmus Nyqvist Bakgrund: I dagens samhälle är utmaningarna inom hållbarhet högst väsentliga, till följd av att företag inte tar sitt fulla ekonomiska, ekologiska och sociala samhällsansvar. CSV har som ett resultat av detta blivit alltmer uppmärksammat då konceptet belyser företagens roll i att driva hållbarhetsutvecklingen framåt. LÄS MER

  5. 10. Kvinnors påverkan på företags hållbarhetsprestation : En kvantitativ studie på Nasdaq Stockholm

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Linn Berg; Daniella Neshat Shemirani; [2023]
    Nyckelord :Critical Mass; Hållbarhetsprestation; Kvinnliga styrelseledamöter; Mångfald; Styrelsens karaktärsdrag; Nasdaq Stockholm;

    Sammanfattning : Hållbarhetsfrågor blir allt mer angelägna i dagens samhälle samtidigt som samhället och dess intressenter ställer höga krav på företag att tillämpa långsiktiga hållbarhetsstrategier. Till följd av det ökade fokuset på den sociala aspekten inom företag har debatten kring kvinnliga styrelseledamöter blivit alltmer omtalad, vilket lett till att företag numera eftersträvar att skapa en balanserad könsrepresentation i styrelser. LÄS MER