Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 19 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. ”HAR JAG EN BOK I ÖRONEN KAN JAG GÅ HUR LÅNGT SOM HELST”. En kvalitativ studie om användares relation till ljudböcker jämfört med tryckta böcker

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Henrietta Lundkvist; [2024-03-06]
    Nyckelord :Digital konvergens; streaming; algoritmer; ljudböcker; plattformar; uses gratifications; affordances;

    Sammanfattning : Har jag en bok i öronen kan jag gå hur långt som helst, or If I have a book in my ears, I can walk as far as I want, is a qualitative study that explores users' relationship with streamed audiobooks, compared to books in printed format. The choice of topic is driven by the fact that digitalization has transformed literature as a medium and the book industry as an enterprise. LÄS MER

  2. 2. Uppgradering av inspelningslösning för strömmad video : Förbättring och utvärdering av videokvalitet för distansinspektion

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för data- och elektroteknik (2023-)

    Författare :Olof Manneby; [2023]
    Nyckelord :Video conference; open-source; structural similarity; bit rate; Videokonferens; öppen källkod; strukturella likheter; bithastighet;

    Sammanfattning : Projektet som beskrivs i denna rapport utgör modifieringen av videokonferensprogrammet Jitsi Meet, där öppen källkod tillåter anpassning av tjänsten för videoinspelning. Den mottagna videoströmmen som utgör samtalet mellan två deltagare skall sparas till disk, för att sedan möjliggöra för utredning och analys av sessionens videokvalitet. LÄS MER

  3. 3. ”Alltså IT är världens framtid!” : En studie om gymnasieelevers förväntningar på programmeringsundervisningen på Teknikprogrammet och vad som motiverat dem till gymnasievalet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/Lärande

    Författare :Martin Loman; [2022]
    Nyckelord :programming; upper secondary school; motivation; educational choices; technology studies; programmering; gymnasium; motivation; gymnasieval; teknikprogrammet;

    Sammanfattning : Programmering och datalogiskt tänkande införs i allt fler länders läroplaner. I svensk grundskola skall eleverna få lära sig visuell programmering och datalogiskt tänkande men det är inte tydligt inskrivet att de ska få lära sig textbaserad programmering (Skolverket, 2021a). LÄS MER

  4. 4. Soffvisningar på Moderna Museet : Nya sätt att förmedla och betrakta konst i ett digitalt, interaktivt format via sociala medier

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Konstvetenskapliga institutionen

    Författare :Jenny Nolin; [2021]
    Nyckelord :art history; art museum; Moderna Museet; dissemination of art; sofa tour; digital museum; Facebook; Instagram; mediation; remediation; immediacy; hypermediacy; modalities; konsthistoria; konstmuseum; Moderna Museet; soffvisning; spridning av konst; digitalt museum; Facebook; Instagram; mediering; remediering; omedelbarhet; hypermedialitet; modaliteter;

    Sammanfattning : This essay investigates live-streamed guided tours made by Moderna Museet, so called sofa tours, streamed between February 2020­ and April 2021. The aim is to observe, describe and analyze the [Moderna Museet’s] sofa tours using a modality approach as well as relating the sofa tours to physical museum visits, using the concepts of media, mediation, remediation, immediacy and hypermediacy. LÄS MER

  5. 5. "Can't make a wife out of a ho" : Konstruerande av kvinnor och män i Spotifys låttopplista ”Top 50 – Sverige”

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för medier och journalistik (MJ)

    Författare :Agneta Ottosson; [2021]
    Nyckelord :genus; genus i musik; genussystemet;

    Sammanfattning : Listening to music is a frequent activity in 2021 and access is easy through a variety of different streaming platforms available today. But do we know what messages the songs we listen to are sending us? Researchers such as McDowell, Werner and Gauntlett all agree that media texts, such as music, affect the users through images of how they should be or act. LÄS MER