Sökning: "Svenska spelmarknaden"
Visar resultat 1 - 5 av 56 uppsatser innehållade orden Svenska spelmarknaden.
1. Spel - en fet bonus för samhället? : Legitimering av spelande i Svenska Spels reklamserie ”Världens svenskaste spelbolag”
Kandidat-uppsats, Karlstads universitetSammanfattning : Today, many people in Sweden suffer from gambling addiction, and gambling advertising is one of the contributing factors to people becoming addicted. The purpose of the study is to critically analyze how gambling advertising legitimizes gambling, in this case, Svenska Spel's commercials. LÄS MER
2. Hållbarhetsredovisning i spelbranschen : Valet av legitimitetsstrategi och dess inverkan på konsumenterna
Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för handel och företagandeSammanfattning : Spelbranschen är, enligt många, en kontroversiell bransch där företagens vinster motsvarar konsumenternas förluster. Spelandet kan även, till följd av spelberoende, leda till hälsoproblem. För att motverka dessa problem tog den svenska staten fram en ny lag som började gälla vid årsskiftet mellan 2018 och 2019. LÄS MER
3. Idrottens kontroversiella beroendeställning till spelmarknaden : En studie om den omreglerade svenska spelmarknaden
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för idrottsvetenskap (ID)Sammanfattning : This study deals with sport's controversial dependence on the gambling market. The aim of the study is to analyse the comments of authorities, organisations and associations regarding the governmental public inquiry (SOU 2017:30) A re-regulated gambling market. LÄS MER
4. Hämta din välkomstbonus. Men kom ihåg att spela ansvarsfullt. : En deltagande studie om hur spelbolag arbetar med sitt spelansvar mot konsumenter
M1-uppsats, Södertörns högskola/FöretagsekonomiSammanfattning : 2019 reviderades Sveriges spellag, vilket betydde att nya spelbolag kunde söka licens för att verka på den svenska spelmarknaden. Revideringen tillkom i hopp om att de spelbolag som tidigare riktat sig mot svenska konsumenter istället skulle söka licens för att verka på den svenska spelmarknaden. LÄS MER
5. "Det stavas inte konsumentskydd, utan pengar" : En kritisk retorikanalys av hur CSR kommuniceras i Svenska Spels marknadskommunikation
Kandidat-uppsats, Högskolan i Jönköping/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskapSammanfattning : In society today, it has become more common that companies are expected to strive against following a Corporate Social Responsibility. The concept of CSR involves the responsibility every company have towards the society and has it roots in economic, social and environmental standpoints. LÄS MER