Sökning: "Tänka högt"

Visar resultat 16 - 20 av 153 uppsatser innehållade orden Tänka högt.

  1. 16. Högläsning som metod i undervisningens språkutvecklande arbete : En kvalitativ studie om hur lärare använder högläsning i det språkutvecklande arbetet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för humaniora och samhällsvetenskap

    Författare :Bodil Kallin Berg; [2022]
    Nyckelord :Högläsning; språkutveckling; ordförråd; textsamtal; förskoleklass; årskurs 1–3;

    Sammanfattning : För att kunna verka och medverka i dagens samhälle är det betydelsefullt att ha ett rikt och utvecklat språk (Skolverket, 2019, s. 257). Högläsning är ett bra sätt att främja elevers språkutveckling och berika ordförrådet. LÄS MER

  2. 17. Hästgödsel : en värdefull resurs

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, SLU/Dept. of Soil and Environment

    Författare :Lisa Sundström; [2022]
    Nyckelord :näringsinnehåll; strömaterial; kompostering; biogas; förbränning;

    Sammanfattning : This report presents the resource horse manure and its different applications. The work is divided in two parts, a literature study and a case study. In the case study six stakeholders within agriculture and biogas production was interviewed. Horse manure is a resource to be used both in agriculture and biogas production. LÄS MER

  3. 18. Chatbotar ur ett UX-perspektiv : En undersökning i hur användarupplevelsen påverkas av chatbotar på svenska webbplatser

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Elin Enéus; Stina Kaloczy; [2022]
    Nyckelord :Chatbots from a UX perspective - A study on how the user experience is affected by chatbots on Swedish websites; Chatbot; användarupplevelse; UX; användbarhet; AI; kundservice; konversationsgränssnitt;

    Sammanfattning : Det blir mer uppenbart att många företag allt oftare väljer att använda sig av chatbotar. Främst gäller detta kundcentrerade sidor inom exempelvis e-handel där chatboten agerar som ett verktyg för att underlätta för kundtjänsten genom att kunna svara på enklare frågor. LÄS MER

  4. 19. Lässvårigheter och matematikinlärning : En kvalitativ studie om vilka arbetssätt och metoder lärare och speciallärare i årskurs 2-3 använder för att stötta elever med lässvårigheter

    Master-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för elektroteknik, matematik och naturvetenskap

    Författare :Ina Supponen; [2021]
    Nyckelord :arbetssätt; klasslärare; lässvårigheter; matematikinlärning; speciallärare;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att ta reda på vilka arbetssätt och metoder lärare använder inom årskurserna 2-3 för att stötta elever med lässvårigheter i matematikinlärningen samt motiven till dessa. Studien sökte också efter om det fanns några likheter och/eller skillnader mellan de arbetssätt och metoder som klasslärare och speciallärare använde. LÄS MER

  5. 20. RESOLVING USABILITY ISSUES IN WEBGIS : A Cognitive Science Approach

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för psykologi

    Författare :Jesper Mattsson; Rasmus Mazetti; [2021]
    Nyckelord :webGIS; cognition; design; usability issues; webGIS; kognition; design; användarsvårigheter;

    Sammanfattning : This study focuses on using cognitive principles in design, trying to resolve four problem areas (PA)found in the map layer panel of Umeå municipality’s webGIS. In a first step cognitive findings thatcould serve as principles for implementing design choices were identified. Four low fidelity (lo-fi)prototypes were created. LÄS MER