Sökning: "Therése Lindgren"

Visar resultat 11 - 15 av 26 uppsatser innehållade orden Therése Lindgren.

  1. 11. Använd koden THERESE10 för 10% mer klimatpåverka : En multimodal kritisk diskursanalys av hur influencer marketing uppmuntrar till konsumtion och hur detta kan ses som ett uttryck för greenwashing.

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Victoria Claesson; Tilda Larsson; [2019]
    Nyckelord :Influencer marketing; Greenwashing; MCDA; Konsumtion; Hållbarhet;

    Sammanfattning : The following study aims to examine how influencer marketing contribute to an increased consumption in today’s society through their communication on social media, as well as how this communication can be seen as an expression of greenwashing. A multimodal critical discourse analysis has been conducted to look into and analyze the relation between how influencers encourage people to buy the products they are advertising and how they use their power to spread awareness about a sustainable lifestyle. LÄS MER

  2. 12. "Du kan inte ana vad som kommer hända härnäst" : En kvalitativ textanalys av clickbaits utformning på Youtube

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Jönköping/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Victoria Fromholtz; Olivia Magnusson; [2018]
    Nyckelord :Clickbait; Youtube; vlogger; rhetoric; semiotic; relevance; Therese Lindgren; Clickbait; Youtube; vloggare; retorik; semiotik; relevans; Therese Lindgren;

    Sammanfattning : För att uppmärksammas bland dagens stora utbud av videoklipp på Youtube skapar vloggare rubrik- och bildsättningar som innehåller clickbaits. Begreppet innebär att rubrik- och bildsättningar är av uppseendeväckande karaktär, innehåller lite information och enbart syftar till att locka mottagare att klicka sig in på videoklipp. LÄS MER

  3. 13. Organisationer och influencers : Organisationers arbete för att skapa engagemang hos unga tjejer

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Avdelningen för medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Frida Laurin; Melinda Nordlund; [2017]
    Nyckelord :marknadskommunikation; influencers; samarbeten; målgrupper; public relations;

    Sammanfattning : Problemformulering: Från 1970-talet började andelen kvinnliga sökande till Sveriges ingenjörsutbildningar att öka, men sedan 2000-talet har ökningen avstannat. Andelen kvinnliga studenter som sökte sig till ingenjörsutbildningar våren 2016 var endast 31 procent. LÄS MER

  4. 14. Alla bär på en historia : Dyslexi, identitet och självuppfattning ur ett elevperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Therése Lindgren; [2017]
    Nyckelord :social-constructionism; life-story; student perspective; dyslexia; identity; self-perception; socialkonstruktionism; livsberättelse; elevperspektiv; dyslexi; identitet; självuppfattning;

    Sammanfattning : Abstract The purpose of the study is to examine a former student`s school experiences of dyslexia and how these experiences have influenced on the student´s self-perception and identity. In support of achieving the purpose, I have started out from the following questions: What does the former student say about dyslexia, dyslexia diagnosis and how are these experiences described? How does the former student position herself in relation to the other students? How can the different time identities visualize the identity process? The approach to the study is the story of the former student´s life and data have been collected by means of interviews. LÄS MER

  5. 15. "I´m not ready for this, jag får inte ens in en tampong liksom" : En kritisk diskursanalys av hur fyra svenska Youtube-vloggar konstruerar sex

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Jönköping/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Alfred Veltman; Jenny Wennersten; [2017]
    Nyckelord :Vlogs; Youtube; multimodal critical discourse analysis; sex; sexuality; edutainment; infotainment; Vloggar; Youtube; multimodal kritisk diskursanalys; sex; sexualitet; edutainment; infotainment;

    Sammanfattning : Med det socialkonstruktionistiska antagandet att verkligheten skapas genom språkanvändning, undersökte denna studie hur sex konstrueras diskursivt i vloggar på Youtube. Materialet som analyserades var fyra stycken vloggar av Youtube-profilerna Therese Lindgren, Tova Helgesson, Lakidoris och Aina & Thobias. LÄS MER