Sökning: "Tidig engelskundervisning"

Visar resultat 1 - 5 av 18 uppsatser innehållade orden Tidig engelskundervisning.

  1. 1. Fritidsengelska i engelskklassrummet : En studie om hur lärare uppfattar att elevers förkunskaper påverkar deras engelskundervisning i årskurs 4-6

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Vaniushkina Alisa; [2022]
    Nyckelord :Extracurricular English; English teaching; grades 4-6; linguistic heterogeneity; motivation; Fritidsengelska; engelskundervisning; årskurs 4-6; språklig heterogenitet; motivation;

    Sammanfattning : Kontakter med engelska i tidig ålder verkar gynna barns engelska språkutveckling. Exponeringen har ökat markant de sista 10 åren och eleverna har fler förkunskaper med sig in i klassrummet än förut. Studiens syfte är att undersöka hur engelsklärare uppfattar att elevernas förkunskaper påverkar deras engelskundervisning i årskurs 4-6. LÄS MER

  2. 2. En studie om engelskundervisning på lågstadiet : hur lärare ser på litteratur och tidig språkinlärning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Sofia Schlegel; [2020]
    Nyckelord :andraspråksinlärning; litteratur; engelska; yngre elever; Sverige; intervju; observation;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka hur svenska lågstadielärare ser på tidig språkinlärning, särskilt när det gäller engelskundervisning, samt huruvida litteratur i vid bemärkelse används av dem och, om ja, vilken typ och på vilket sätt. Detta gjordes med hjälp av klassrumsobservationer och intervjuer med fyra lärare. LÄS MER

  3. 3. Tidig språkinlärning i engelska – en intervjustudie om engelskundervisning i årskurs 1

    M1-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

    Författare :Hanna Holmberg; Isabell Simonsson; [2020]
    Nyckelord :engelskundervisning; tidig engelskinlärning; lågstadiet; andraspråksinlärning; sociokulturell teori; motivation;

    Sammanfattning : Engelska har påverkat det svenska språket sedan 1200-talet och har med tiden fått en större del i både det svenska samhället och skolväsendet. Syftet med denna studie är att undersöka vad lärare anser påverkar deras beslut att börja med engelskundervisning i årskurs 1 och hur de genomför denna undervisning. LÄS MER

  4. 4. Lärares uppfattningar om tidig undervisning i ämnet engelska

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Yasmin Khorram Manesh; [2019]
    Nyckelord :Tidig engelskundervisning; andraspråk; second language;

    Sammanfattning : Inledning Jag har valt att göra en studie i lärares uppfattningar om tidig undervisning i ämnet engelska. Min undersökning belyser fyra lärares uppfattningar om fördelar respektive nackdelar med en tidig start av undervisning i engelska. LÄS MER

  5. 5. Att välja läromedel i engelska : En studie om ramfaktorer

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

    Författare :Fanny Hatchett; [2018]
    Nyckelord :Ramfaktorer; läromedel; läromedelsanvändning; läroböcker; engelskundervisning; tidig engelska;

    Sammanfattning : Denna studie utformades med syfte att identifiera faktorer som ramar in valet av läromedel vad gäller engelskämnet i år 1-3 och som därmed utgör en viktig del av förutsättningar för undervisningen. Vidare syfte var också att undersöka korrelationen mellan dessa faktorer och att bilda en uppfattning om lärares syn på läromedel. LÄS MER