Sökning: "Träslöjd"

Visar resultat 1 - 5 av 21 uppsatser innehållade ordet Träslöjd.

  1. 1. Investigating the Potential of Circular Economy in Stockholm’s Craft Classes : A Case Study Comparing Secondary Wood to Virgin Wood Using LCA and LCC

    Master-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

    Författare :Magdalena Smolic; Zin Haji; [2023]
    Nyckelord :Life Cycle Assessment; LCA; Life Cycle Costs; LCC; behavioral study; environmental impact assessment; circular economy; reuse; climate neutral cities; wood craft class; land use; water use; global warming potential; Livscykelanalys; LCA; Livscykelkostnadsanalys; LCC; Beteende studie; miljökonsekvensbedömning; cirkulär ekonomi; återanvändning; klimatneutrala städer; träslöjd; markanvändning; vattenanvändning; global uppvärmningspotential.;

    Sammanfattning : This thesis evaluates the environmental, economic, and social impacts of implementing secondary wood from recycling centers into wood crafts in Stockholm schools. The thesis is conducted in a case study setting as a part of the "Climate Neutral Stockholm 2030" sub-project 3. LÄS MER

  2. 2. Metall i slöjden : En studie om hur mycket av slöjdundervisningen på mellanstadiet som består av metallslöjd

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Eva Charlotte Hanell; [2022]
    Nyckelord :Metallslöjd; träslöjd; slöjdsal; slöjdlärarutbildning;

    Sammanfattning : Syftet har varit att bilda en uppfattning om hur mycket metallslöjd som genomförs på skolorna. Jag har valt att i första hand fokusera på mellanstadiet, och vilka förutsättningar som finns för det. LÄS MER

  3. 3. Integrerade slöjdsalars ramfaktorer : -och deras betydelse för undervisningen i träslöjd

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Heidi Winnberg; [2021]
    Nyckelord :Integrerad slöjdsal; ramfaktorer; möjlighetsrum; träslöjdsundervisning; praktikarkitekturer; kursplan;

    Sammanfattning : Denna studie försöker belysa bakgrunden och uppkomsten av så kallade integrerade slöjdsalar. En integrerad slöjdsal är en kombinerad sal som skall vara utrustad för att möjliggöra undervisning i alla slöjdens material. LÄS MER

  4. 4. Ämnesintegrerade matematiklektioner för grundskolans högstadium : En designstudie om samverkan med lärare i teknik, träslöjd och hemkunskap

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linköpings universitet/Analys och didaktik; Linköpings universitet/Tekniska fakulteten

    Författare :Nissren Mohammed Al Boraki; Susana Jugo; [2021]
    Nyckelord :Samverkan; integrering; motivation; design av lektioner;

    Sammanfattning : Detta arbete utgår från tanken att utveckla undervisningen genom att integrera matematik med  andra ämnen. Projektet har genomförts genom att designa och utvärdera lektioner tillsammans med slöjd- och teknik- och hemkunskapslärare. Studien har utförts i åk 7–9, på en skola i Västmanland och en skola i Östergötland. LÄS MER

  5. 5. Böjträ i skolslöjden : Enkla metoder för böjträ i skolslöjden

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Konstfack/IBIS - Institutionen för bild- och slöjdpedagogik

    Författare :Johanna Gardelin; [2021]
    Nyckelord :Böjträ; träslöjd; woodbending; ramfaktorteori; pedagogik;

    Sammanfattning : Syftet med undersökningen är att kartlägga böjträmetoder och utveckla förenklade teknikerför böjning av björk med inriktning mot tillämpning i skolslöjden. Arbetet är gjort utifrånfrågeställningarna ”Vilka manuella tekniker finns för att forma och böja björk och vilka föroch nackdelar har dessa? ” samt ” Hur kan böjträtekniker förenklas för tillämpning iskolslöjden?” Hypotesen för denna undersökning är således genom att undersöka vilkatekniker för böjträ som passar inom skolslöjden kan användningen av metoden styrkas. LÄS MER