Sökning: "Trauma Skolan"

Visar resultat 11 - 15 av 23 uppsatser innehållade orden Trauma Skolan.

  1. 11. Traumatiserade barn i skolan En intervjustudie om pedagogers erfarenheter av synsätt och bemötande

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Helen Gadevall; [2015-11-27]
    Nyckelord :Specialpedagogik; krispedagogik; trauma; kriser; lärande; sociokulturellt perspektiv; systemteori; pedagogik; traumatiserad; elever i svårigheter;

    Sammanfattning : Syfte: Studiens syfte är att studera hur pedagoger bemöter och arbetar med elever som befinner sig i en individuell kris. Teori: Studien förankras utifrån det sociokulturella perspektivet och systemteorin som båda utgår från samspelet mellan individer och den sociala kontexten. LÄS MER

  2. 12. Ensamkommande flyktingbarns vardag utifrån ett aktivitetsperspektiv - en intervjustudie med personal

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Hållbar vardag och hälsa i ett livsperspektiv

    Författare :Ann-Sofie Erlandsson Björk; Annie Wahlström; [2015]
    Nyckelord :Arbetsterapi; aktivitetsrättvisa; flyktingar; barn; ungdomar; trauma; Medicine and Health Sciences;

    Sammanfattning : Bakgrund: Antalet ensamkommande barn som kommer till Sverige har nästan fördubblats de senaste åren. Dessa barn kan ha blivit utsatta för trauman, vilket tillsammans med kulturkrocken och språkbarriären i det nya landet kan påverka deras skolgång och aktivitetsutförande. LÄS MER

  3. 13. Nyanlända elever i förberedelseklass : Utifrån ett lärarperspektiv

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för hälsa och välfärd

    Författare :Matilda Lundgren; Antonia Åberg; [2015]
    Nyckelord :Newly arrived children; school introduction; preparatory class; trauma; identity; Nyanlända elever; skolintroduktion; förberedelseklass; trauma; identitet;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra till ökad kunskap om hur nyanlända elever introduceras in igrundskolan, samt för att få en ökad förståelse för hur dessa elevers tidigare erfarenheter kankomma att påverka dem i deras skolgång. Vad gäller trauma visar tidigare forskning att det ärviktigt att eleverna finner en trygghet i deras nuvarande situation för att kunna bearbeta derastidigare livserfarenheter och upplevelser. LÄS MER

  4. 14. På lika villkor : En kvalitativ studie om uppfattningar kring ensamkommande barns förutsättningar för god hälsa

    Kandidat-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för hälsa, vård och välfärd

    Författare :Amanda Ternstedt; [2015]
    Nyckelord :unaccompanied children; childrens health; determinants for health; qualitative method; interviews; ensamkommande barn; barns hälsa; hälsans bestämningsfaktorer; kvalitativ metod; intervjuer;

    Sammanfattning : Sedan 2004 har en stor ökning skett av ensamkommande barn i Sverige och år 2014 kom över 7000 barn hit. Ett ensamkommande barn är ett barn som kommer utan sina föräldrar eller någon som företräder föräldrarna. LÄS MER

  5. 15. ”Pappa är som en apelsin, sa jag." : Om att bemöta barn i sorg.

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik (PED)

    Författare :Eva Olin; [2015]
    Nyckelord :barb; bemötande; beredskapsplan; död; förskola; KASAM; kris; krishantering; pedagog; skola; sorg; sorgebearbetning; trauma;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att öka kunskapen kring skolans möjlighet och ansvar gällande bemötande till barn i sorg.  Studien är kvalitativ och har en hermeneutisk ansats, samt ett salutogent perspektiv, vilket visar sig genom en tolkning av människors upplevelser, med fokus på vad som varit stödjande och positivt i det bemötandet som getts från skolan och förskolan. LÄS MER