Sökning: "Turism hållbarhet"

Visar resultat 21 - 25 av 87 uppsatser innehållade orden Turism hållbarhet.

  1. 21. "Samverkan i all ära, men vad ska det leda till” : - En kvalitativ studie om hur styrande aktörer ser på samverkan som bidragande faktor till hållbar utveckling på en turistdestination

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för ekonomi, geografi, juridik och turism

    Författare :Fanny Haeggblom; [2021]
    Nyckelord :Samverkan. Destinationsutveckling. Hållbarhet. Destinationshanteringsorganisationer DMO . Kommunikation.;

    Sammanfattning : Hur blir turism framgångsrikt och långsiktigt hållbart? Turismen kan bidra till en positiv utveckling för en destination visar forskning, men också utmaningar och negativ påverkan på platsen. Besöksnäringen i Sverige beskrivs som en viktig länk mellan stad och landsbygd. LÄS MER

  2. 22. Sustainable Stakeholder Framework for Hotels : Supporting Sustainable Tourism Management in Vlora, Albania

    Kandidat-uppsats, KTH/Industriell ekonomi och organisation (Inst.)

    Författare :Alma Berggren Ek; Ella Espling; [2021]
    Nyckelord :Sustainable development; Sustainable Tourism Framework; Sustainable Management; Hospitality; Tourism; Corporate Social Responsibility; CSR; Sustainable development goals; SDG; Agenda2030; hållbar utveckling; hållbara management planer; hotell; turism;

    Sammanfattning : This study aims to create a sustainable tourism stakeholder framework for hotels in Vlora, a popular tourist destination in southeast European country Albania. As tourism is one of the major driving forces towards better social and economical conditions in Albania but simultaneously poses threats towards nearby ecosystems and protected areas, local traditions and cultures and small suppliers, the importance of sustainability in the industry has risen as a top priority. LÄS MER

  3. 23. Hållbarhetsrapportering inom skogsindustrinFöretags homogenitet i rapporterna och dess förändring över tid

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för ekonomi, geografi, juridik och turism

    Författare :Vilma Andersson; Frida Gisslin; [2021]
    Nyckelord :Sustainability reporting; legitimacy creation; institutional theory; homogeneity; isomorphism; the Sustainability Accounting Act; Global Reporting Initiative GRI .; Hållbarhetsrapportering; legitimitetsskapande; homogenitet; institutionell teori; isomorfism; hållbarhetsredovisningslagen; Global Reporting Initiative GRI .;

    Sammanfattning : Till följd av en växande medvetenhet om vikten av att agera hållbart, har det allmänna intresset för hållbarhet ökat över tid. Som en effekt av detta har företag drivits till att redovisa sitt arbete med hållbarhetsfrågor och sin påverkan på samhället, denna information sammanställs i så kallade hållbarhetsrapporter. LÄS MER

  4. 24. Tällberg och Turism. En kvalitativ studie i destinationsutveckling ur ett historiskt geografiskt perspektiv

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet / Institutionen för ekonomi och samhälle

    Författare :Amanda Högman; [2020-09-04]
    Nyckelord :”Turism”; ”Destinationsutveckling”; ”Historisk geografi”; ”Planering”; ”Hållbarhet”;

    Sammanfattning : Denna uppsats syftar till att, genom ett historiskt geografiskt perspektiv, förklara en destinationsutvecklingsprocess som pågått under lång för att se hur detta påverkar det lokalsamhälle där turismen sker. Studien undersöker även huruvida en sådan process lämnar spår i nutida planering och destinationsutveckling, i form av bland annat strategidokument. LÄS MER

  5. 25. Att kommunicera hållbarhet inom turism : Hur kommunicerar aktörer inom besöksnäringen hållbarhet i digitala kanaler? Om det inte syns, hur vet vi att det finns?

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för geografi, medier och kommunikation (from 2013)

    Författare :Titti Seehathao; Helena Levin Gustavsson; [2020]
    Nyckelord :Sustainable tourism; digital channel; marketing; communication; tourism; hospitality; Hållbar turism; digitala kanaler; marknadsföring; kommunikation; turism; besöksnäring;

    Sammanfattning : Denna studie har som syfte att undersöka hur aktörer inom besöksnäringen i Värmland arbetar med att kommunicera hållbarhet i digitala kanaler. Vi har valt att använda oss av en kvalitativ metod med socialkonstruktivism och diskursanalys som vetenskaplig inriktning samt ett abduktivt angreppssätt. LÄS MER