Sökning: "Ulrika bengtsson"

Visar resultat 1 - 5 av 16 uppsatser innehållade orden Ulrika bengtsson.

  1. 1. Svenskundervisningens digitalisering ur ett didaktiskt perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Ulrika Bengtsson; [2023]
    Nyckelord :Digitalisation; Swedish language teaching; digitalization strategy; digital tools; design theory; primary teachers.; Digitalisering; Svenskundervisning; digitaliseringsstrategi; digitala verktyg; designteori.;

    Sammanfattning : The purpose of this qualitative interview study is to highlight the differences in Swedish teaching before and after digitalisation in school. The study deals with teachers’ experiences of the impact of digitalisation on their Swedish teaching. LÄS MER

  2. 2. Komplexiteten kring problematisk skolfrånvaro gällandeförebyggande, främjande och åtgärdande insatser : En kvalitativ intervjustudie med specialpedagogerverksamma i årskurs 4-9

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Ulrika Bengtsson; Angelica Olofsson; [2021]
    Nyckelord :Förebygga; främja och åtgärda skolnärvaro; hemmasittare och problematisk skolfrånvaro;

    Sammanfattning : I vår studie framkommer att skolelever med problematisk skolfrånvaro är ett växande problempå många skolor både i Sverige och internationellt. Detta i sin tur leder till stora konsekvensersett både ur individ- och samhällsperspektiv. LÄS MER

  3. 3. "Jag har inte sagt: '-Nu lär vi oss algebra.' Det ska jag börja göra" : En kvalitativ intervjustudie med fokus på lärares uppfattningar om sin undervisning och vad som är centralt i matematikområdet algebra på lågstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Elin Bengtsson; Ulrika Hjertquist; [2021]
    Nyckelord :algebra; prealgebra; lärares kunskaper; undervisning; matematik; ämneskunskaper; algeriskt tänkande;

    Sammanfattning : Denna kvalitativa intervjustudie syftar till att undersökavilka kunskaperfyra verksamma lärare uppfattar attde behöver ha för att undervisa i matematikområdet algebra på lågstadiet, samt hur de beskriver sin undervisning i förhållande till elevers lärande av prealgebra och algebra på lågstadiet. Empirin samlades in via semistrukturerade intervjuer och analyserades därefter med hjälp av det teoretiska ramverket The Knowledge Quartet. LÄS MER

  4. 4. Vad behövs egentligen för att kunna undervisa i algebra? : En systematisk litteraturstudie om lärares kunskaper och undervisningsstrategier i algebra på lågstadiet

    M1-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Elin Bengtsson; Ulrika Hjertquist; [2020]
    Nyckelord :algebra på lågstadiet; lärares kunskaper; undervisningsstrategier; algebraiskt tänkande; mönster;

    Sammanfattning : Vad behövs för att bli en framgångsrik matematiklärare inom området algebra på lågstadiet som för många elever är ett problematiskt område? Denna systematiska litteraturstudie syftar till att synliggöra vilka lärarkunskaper som är viktiga för att bedriva framgångsrik undervisning i algebra på lågstadiet samt hur olika undervisningsstrategier inom matematikområdet kan bidra till bättre kunskapsinhämtning för elever. Studien baseras på tio vetenskapliga artiklar som kategoriserats och analyserats. LÄS MER

  5. 5. Anxiety as a mediating factor of perfectionism and needs thwarting in relation to exercise dependence in team sports

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för hälsa och välfärd

    Författare :Jenny Bengtsson; Ulrika Skräddar; [2020]
    Nyckelord :anxiety; basic psychological needs; exercise dependence; mediation; needs thwarting; perfectionism; self-determination theory; socially prescribed perfectionism; behovsfrustration; grundläggande psykologiska behov; mediering; perfektionism; självbestämmandeteorin; socialt orienterad perfektionism; träningsberoende; ångest;

    Sammanfattning : The main aim of this study was to investigate the relationship between exercise dependence, basic psychological needs, perfectionism and anxiety. Specifically, the purpose was to examine if the relationship between psychological needs thwarting and exercise dependence as well as socially prescribed perfectionism and exercise dependence was mediated by anxiety. LÄS MER