Sökning: "Woke-Washing"

Visar resultat 6 - 10 av 25 uppsatser innehållade ordet Woke-Washing.

  1. 6. Mode har inget kön : Föreställningar om HBTQIA+ -personer i Zalandos reklam

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Alice Eriksson; [2023]
    Nyckelord :CDA; Zalando; LGBTQIA ; hegemony; ideology; marketing; neoliberalism; pink washing; woke capitalism; Kritisk diskursanalys; Zalando; HBTQIA ; hegemoni; ideologi; nyliberalism; woke capitalism; pinkwashing;

    Sammanfattning : In this study I examine what conceptions of LGBTQIA+ people that are represented in Zalando’s advertising campaigns for unisex fashion. This study was conducted with critical discourse analysis with multi modal features on two of Zalando’s unisex themed campaigns from 2022. LÄS MER

  2. 7. ALL BARK NO BITE? An explorative case study of BrewDog's Corporate Political Advocacy campaign

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikation

    Författare :Olivia Dinér; Alice Sävman; [2023]
    Nyckelord :Corporate Political Advocacy; Authenticity; Woke-washing; Entrepreneurial Leadership; CEO Activism; Challenger Brand; BrewDog; Social Sciences;

    Sammanfattning : In times of political divisiveness, Corporate Political Advocacy (CPA) has emerged as a commonly used communication strategy whereby brands voice support for socio-political issues. Despite its increasing prominence, research of CPA in the field of strategic communication is scarce. LÄS MER

  3. 8. Woke and the city : En kvalitativ studie om representation av mångfald i serien And Just Like That

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Medier och kommunikation

    Författare :Lisa Scheel; Julia Engelin; [2022]
    Nyckelord :Representation; diversity; stereotypes; woke-washing;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  4. 9. "The Good Guys"

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikation

    Författare :Hanna Björkman; Aleksandra Boskovic; [2022]
    Nyckelord :Corporate Social Advocacy; opinionsbildning; varumärkeskommunikation; sociala medier; varumärkeslojalitet; woke-washing; company-cause fit; livsmedelsindustri; Social Sciences;

    Sammanfattning : Studien syftar till att öka förståelsen för det relativt nya fenomenet Corporate Social Advocacy genom att undersöka hur det kommuniceras på sociala medier idag och hur budskapen mottas av konsumenter. För att besvara studiens frågeställningar har empiriskt material samlats in i form av två virtuella kvalitativa fokusgruppsintervjuer med deltagare från två olika generationer: generation X och generation Z. LÄS MER

  5. 10. ”TO BE OR NOT TO BE WOKE?” : En multimodal kritisk diskursanalys av performativ aktivism bland varumärken som kapitaliserar på sociopolitiska aspekter med avstamp i internetfenomenet ”Woke Washing”.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora; Högskolan i Gävle/Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Saly Al-Shaibani; Lisette Svan; [2022]
    Nyckelord :Woke Washing; Brand Activism; Representation; Masculinity; MCDA; Woke Washing; Varumärkesaktivism; Representation; Maskulinitet; MCDA;

    Sammanfattning : This study analyzes a commercial by Gillette (2019) and a commercial by Pepsi (2017), which are based on the movements Me Too and Black Lives Matter. The purpose of the study is to examine the commercials with a multimodal critical discourse analysis (MCDA) and with the help of associated semiotic resources analyze communicative and visual performances that appear in the commercials. LÄS MER