Sökning: "Women´s Sports"
Visar resultat 1 - 5 av 54 uppsatser innehållade orden Women´s Sports.
1. Bollen är i rullning för en jämställd fotboll : En tematisk innehållsanalys om Sportbladets gestaltning av de svenska dam- och herrlandslagen i fotboll
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för medier och journalistik (MJ)Sammanfattning : This study’s aim and purpose was to analyze how the Swedish tabloid Sportbladet portrayed the Swedish women’s and men's national teams in soccer under two different championships, 2023 FIFA Women’s World Cup and UEFA Euro 2020. A thematic content analysis was used as the method to analyze 65 different articles from Sportbladet. LÄS MER
2. STEREOTYPER I FOTBOLLEN – SOM ETT SPEL MED VINNARE OCH FÖRLORARE - En kvalitativ språkanalys om kommentatorers rapportering ur ett genusperspektiv
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikationSammanfattning : Executive summary Football is one of the most popular sports in the world, where many people play, or at least watch the sport. Originally, the sport has been mostly played by men, which has contributed to an unequal football industry. Mainly, the industry is unequal when it comes to gender, ethnicity, sexuality, etcetera. LÄS MER
3. Kvinnors möjligheter inom lagsport : En koppling till folkhälsa och socialt arbete
Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för socialt arbeteSammanfattning : Uppsatsen syftar till att undersöka kvinnors möjligheter och förutsättningar inom lagsport med koppling till de politiska målen för folkhälsa, med fokus på en svensk kontext. Tidigare forskning som presenteras i studien visar på ojämställdhet mellan män och kvinnor inom idrott. LÄS MER
4. How do the Female Attitudes Towards Sustainable Branding Influence Purchase Intention in the Sportswear Industry : A qualitative study of women aged 20-50.
Kandidat-uppsats, Jönköping University/IHH, FöretagsekonomiSammanfattning : Background: The sportswear industry has grown rapidly in the past years, with sportswear becoming a popular choice for everyday wear and sports activities. However, concerns about sustainability have emerged, prompting consumers to think about their purchasing habits. LÄS MER
5. SOCIALA MEDIERS PÅVERKAN PÅ TRÄNINGSMOTIVATION HOS STYRKELYFTARE & BÄNKPRESSARE
Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för psykologiSammanfattning : Syftet med studien är att undersöka ifall det finns något samband mellan emotionell koppling till de sociala medieplattformarna Facebook, Instagram och TikTok och upplevdidrottsmotivation hos svenska styrkelyftare och bänkpressare. Samt ifall det finns några skillnader mellan könskategorier och tävlingsnivåer. LÄS MER