Sökning: "after school center teacher"

Visar resultat 1 - 5 av 36 uppsatser innehållade orden after school center teacher.

  1. 1. Det dubbla uppdraget –    en kvalitativ studie om synen på fritidshemmets uppdrag hos fritidshemslärare och skolledare

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,

    Författare :Ida Lindqvist; Emilia Lundberg; [2023]
    Nyckelord :professional role; leisure center; educator; assignment; teacher; school leader; yrkesroll; fritidshem; pedagog; uppdrag; lärare; skolledare;

    Sammanfattning : In our qualitative study, we have described what the after-school teacher and her double roles are about from the perspective of after-school teachers and school leaders. In the introduction and background, we have described the activity of the after-school centre and the role and operation of the after-school teacher. LÄS MER

  2. 2. Tematisk Undervisning På Fritidshemmet : Elevers intressen, delaktighet och inflytande samt fritidshemslärarens kunskaper och förutsättningar

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Saga Lind; Tove O´Sullivan; [2023]
    Nyckelord :after-school recreation center; thematic teaching; child perspective and a child s perspective; autonomous; inclusion; participation; influence; fritidshem; tematisk undervisning; barnperspektiv och barns perspektiv; aktörskap; inkludering; delaktighet; inflytande;

    Sammanfattning : Tematisk undervisning beskrivs som ett verktyg där eleverna ges utrymme till att skapa och använda sina egna idéer, där undervisningen bildar en helhet och olika ämnesområden flätas samman. I denna studie kommer vi att undersöka utifrån barndomssociologin och ett relationellt perspektiv hur inkludering, elevers delaktighet och inflytande beskrivs av fritidshemslärare, vilka hinder och möjligheter fritidshemslärare ställs inför när det handlar om att ta vara på barns perspektiv, samt vilka kunskaper och förutsättningar fritidshemslärare behöver för att planera och genomföra tematisk undervisning på fritidshemmet. LÄS MER

  3. 3. Komplexiteten i fritidslärarens profession : En kvalitativ studie om den dubbla kompetensen

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Sofia Svensson; Jessica Weckman; Ellie Wicktorsson; [2023]
    Nyckelord :Dual competence; leisure time teacher; practical-esthetic subject; Dubbel kompetens; lärare i fritidshem; praktiskestetiskt ämne;

    Sammanfattning : Inledning Studien belyser den dubbla kompetensen som grundlärare med inriktning mot arbete i fritidshem ges i sin utbildning, vilket vidare ger lärarna behörighet att undervisa i ett praktiskestetiskt ämne samt fritidshemmets verksamhet. Tidigare studier har visat att den dubbla kompetensen kan vara ett hjälpmedel i både skolan och fritidshemmet, men det kan också innebära svårigheter eftersom många lärare i fritidshem under skoldagen arbetar som resurs i klass i stället för att undervisa i sitt praktisk-estetiska ämne. LÄS MER

  4. 4. Fysisk beröring : strategier för att skapa kontakt och trygghet i fritidshemmet mellan lärare och elev

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Maria Bellander; Helén Linde; Jennifer West; [2023]
    Nyckelord :physical touch; after-school care; fysisk beröring; fritidshem;

    Sammanfattning : Den fysiska beröringen sker dagligen i det pedagogiska arbetet i fritidshemmet utan att vi pratar om det. Det sker närsomhelst i olika situationer såsom tröstning, uppmuntran eller konflikt. LÄS MER

  5. 5. "Jag kan ju inte leka med Barbie! Det är ju bara för tjejer." : En vetenskaplig essä om fritidshemslärarens bemötande av eleverna. Sett ur ett genusperspektiv.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Mimmie Vannerstedt; [2023]
    Nyckelord :gender; norms; gender norms; after school center; after school center teacher; genus; kön; normer; könsnormer; fritidshem; fritidshemslärare; lärare i fritidshem;

    Sammanfattning : Abstract "I can't play with Barbie! It is just for girls." is a scientific essay that is based on a story, in which I portrayed a self-perceived dilemma. LÄS MER