Sökning: "ai fusk"

Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade orden ai fusk.

  1. 1. Undervisning under transformation : En studie om hur gymnasielärare i företagsekonomi upplever arbetet med AI

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Institutionen för ämnesdidaktik

    Författare :Susanna Hjertonsson; [2024]
    Nyckelord :Ämnesdidaktik; AI; AIEd; Gymnasieskola; Företagsekonomi;

    Sammanfattning : Den här studiens syfte är att undersöka hur gymnasielärare i företagsekonomi upplever arbetet med AI, vilka möjligheter och utmaningar de identifierar samt vilket stöd de efterfrågar. Studien har genomförts via kvalitativa intervjuer med fem gymnasielärare i företagsekonomi. LÄS MER

  2. 2. Den artificiella intelligensens begynnelse i skolväsendet – ChatGPT och validitetsproblemet med summativ skrivbedömning i gymnasieskolan

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för litteratur, idéhistoria och religion

    Författare :David Nyqvist; [2023-12-13]
    Nyckelord :ChatGPT; AUA; gymnasieskolan; svenska; fusk; bedömning; summativ bedömning; skrivbedömning; AI; validity; upper secondary school; Swedish; cheating; assessment; summative assesment; writing assessment;

    Sammanfattning : The present essay examines the apparent problem in the validity of writing assessment in the Swedish upper secondary school. The problem lies in the introduction of ChatGPT, which the students can use to write abstract texts of high quality. The main analyzing tool to examine this problem is Bachman’s (2005) assessment use argument (AUA). LÄS MER

  3. 3. STUDENTERS UPPFATTNINGAR OM GENERATIV AI I LÄRANDEMILJÖ “Det kommer att spåra totalt eller så kommer vi lära oss hantera det.”

    Kandidat-uppsats, Institutionen för tillämpad informationsteknologi

    Författare :Simon Hedlund; Sofie Lundqvist; [2023-11-16]
    Nyckelord :Generativ artificiell intelligens; Universitetsstudenter; Uppfattning; Användbarhet; Lärande; ChatGPT; UTAUT; Acceptans;

    Sammanfattning : I takt med den pågående digitaliseringen och utvecklingen av nya teknologier har generativ AI, såsom Open AI:s ChatGPT, väckt intresse och debatt. Debatten har fokuserat på lärarnas perspektiv, men det är viktigt att även undersöka studenternas uppfattning och attityd gentemot denna teknologi eftersom de är de primära användarna. LÄS MER

  4. 4. Artificiell intelligens inom högre utbildning : En fenomenografisk analys av kunskapsutveckling enligt yrkesverksamma lärare

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Ruth Lucau; Bahasht Barzangi; [2023]
    Nyckelord :Artificiell intelligens; högre utbildning; påverkan; kunskapsutveckling; lärande; undervisningsrollen; fenomenografi.;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att beskriva hur yrkesverksamma lärare i högre utbildning uppfattar att AI kan påverka både studenters kunskapsutveckling och deras undervisningsroll. Utifrån studiens syfte, frågeställningar och teori, tillämpades en kvalitativ metod i form av semistrukturerade intervjuer. LÄS MER

  5. 5. Detektering av fusk vid användning av AI : En studie av detektionsmetoder

    M1-uppsats, KTH/Hälsoinformatik och logistik

    Författare :Karim Ennajib; Tommy Liang; [2023]
    Nyckelord :Artificial intelligence; ChatGPT; GPTZero; AI text classifier; artificial general intelligence; artificial narrow intelligence; artificial superintelligence; plagiarism checker; string matching; stylometry; Artificiell intelligens; ChatGPT; GPTZero; AI text classifier; artificial general intelligence; artificial narrow intelligence; artificial superintelligence; plagiatkontroll; strängmatchning; stilometri;

    Sammanfattning : Denna rapport analyserar och testar olika metoder som syftar till att särskiljamänskligt genererade lösningar på uppgifter och texter från de som genereras avartificiell intelligens. På senare tid har användningen av artificiell intelligens setten betydande ökning, särskilt bland studenter. LÄS MER