Sökning: "akademiska förmågor"

Visar resultat 1 - 5 av 31 uppsatser innehållade orden akademiska förmågor.

  1. 1. Från äldst till yngst. Pedagogers uppfattningar om överlämningar från förskola till förskoleklass.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Ida Hansson; Marina Källman; Johanna Svensson; [2024-02-27]
    Nyckelord :Handlingsplan; förskola; förskoleklass; Kommunikation; samverkan; övergång; överlämning och överlämningsetiskt förhållningsätt; ;

    Sammanfattning : Vid en övergång är en samsyn mellan pedagoger central, där kommunikation och samverkan är grundläggande. I styrdokument beskrivs vad förskola och förskoleklass förväntas sträva efter i övergången mellan förskola och förskoleklass. LÄS MER

  2. 2. Identifiering och utvärdering av värdedrivare under komplexa tjänsteleveranser : En fallstudie av kollektivtrafikleveranserna vid Trafikförvaltningen, Region Stockholm

    Master-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för ekonomisk och industriell utveckling

    Författare :Markus Gustavsson; [2023]
    Nyckelord :value drivers; value factors; service deliveries; customer value; value in use; Värdedrivande faktor; värdedrivare; tjänsteleveranser; kundvärde; användningsvärde;

    Sammanfattning : Offentligt upphandlade tjänster omsätter omkring 800 miljarder SEK per år och står för omkring 20% av Sveriges BNP. Offentlig upphandling av tjänster står för omkring 43% av alla offentligt upphandlade affärer vilket gör upphandling av tjänster en vanligare typ av affär än upphandling av produkter. LÄS MER

  3. 3. Tidig tillgång till digitalt kapital; nyckel till framgång : Om teknikelevers möte med tillämpning av digitala verktyg i teknikundervisningen

    Magister-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

    Författare :Mahshid Khalaj Motlagh; [2023]
    Nyckelord :Pierre Bourdieu; social capital; cultural capital; habitus; social practice; digital capital; digital in equality; the technology program; technology students; Technology 1; SolidWorks; digital tool.; Pierre Bourdieu; socialt kapital; kulturellt kapital; habitus; social praktik; digitalt kapital; digitalt o jämlikhet; teknikprogrammet; teknikelever; Teknik 1; SolidWorks; digitalt verktyg.;

    Sammanfattning : Med bakgrund i hur samhällets digitalisering präglar utbildningsväsendet, som i sin tur påverkar skolans teknikundervisning, behandlar det här examensarbetet teknikelevers habitus och strategier som tar sig uttryck i deras möte med användning av digitala verktyg som tillämpas i teknikundervisningen. Inspiration tas från sociologen Pierre Bourdieus teorier om olika kapitalformer och strategier. LÄS MER

  4. 4. Facilitating Student Achievement of Intended Learning Outcomes in Higher Education : Development and Evaluation of a Learning Analytics Dashboard

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Sebastian Buvari; [2023]
    Nyckelord :Learning Analytics; Learning Analytics Dashboard; Goal achievement; Higher education; Self-regulated Learning; Learning Analytics; Learning Analytics Dashboard; Målprestation; Högre Utbildning; Självreglerad inlärning;

    Sammanfattning : With the continued digitization of higher education, students’ ability to selfregulate their studies in online and blended learning settings has become critical for their academic success. Goal-setting strategies are an important aspect of self-regulated learning which universities aim to support through the implementation of the intended learning outcomes (ILOs) of courses and programs. LÄS MER

  5. 5. individual differences in Chronotype in relation to Cognitive Abilities and Academic Achievement : A systematic literature review of studies conducted in 2022

    Magister-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för psykologi

    Författare :Pamela Sumaili; [2022]
    Nyckelord :chronotype; sleep-wake; circadian preference; morningness-eveningness; cognitive abilities; intelligence; academic achievement; high students; university students; Kronotyp; sömn-vaken; dygnspreferns; morgon-kväll; kognitiva förmågor; intelligens; akademiska prestation; höga studenter; universitetstudenter;

    Sammanfattning : Abstract There has been an increase in the number of studies investigating the relationship between chronotype, cognitive abilities and academic achievement in different populations. It has been found that an individual’s natural tendency to prefer morning or evening activities is associated with circadian rhythms. LÄS MER