Sökning: "aktiv reklam"

Visar resultat 1 - 5 av 16 uppsatser innehållade orden aktiv reklam.

  1. 1. The Secret Trade : Booksellers, advertisement and sexually transmitted diseases in eighteenth-century London

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Historiska institutionen

    Författare :Makrina Hjälm Ellnemyr; [2023]
    Nyckelord :Eighteenth century; London; England; medicine; booksellers; book trade; trade; syphilis; sexuality; advertisement; disease; history; trade card; bill head; Historia; 1700-tal; handel; bokhandlare; London; England; medicin; sexualitet;

    Sammanfattning : This thesis examines the relationship between booksellers, medicine for sexually transmitted diseases, and advertising in eighteenth-century London. The analysis is based on trade cards, prints and advertisement in newspapers and periodicals. LÄS MER

  2. 2. Just Dream Crazier Girl

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikation

    Författare :Sarah Goldman; Disa Thorsson Loong; [2022]
    Nyckelord :femvertising; icke-könsstereotypisk reklam; könsstereotyper; sport; performativitetsteorin; semiotiska resurser; strategisk kommunikation; Social Sciences;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att uppnå förståelse kring hur femvertising används för att porträttera kvinnan i reklam på ett icke-könsstereotypiskt sätt. En multimodal socialsemiotisk analys används för att undersöka vilka och hur det empiriska materialet använder semiotiska resurser för att kommunicera icke-könsstereotypisk reklam. LÄS MER

  3. 3. Kvinnokonventionens status i Norden : En aktiv kamp för jämställdhet

    Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik, konst och samhälle

    Författare :Isabelle Byberg; [2021]
    Nyckelord :Folkrätt; Kvinnokonventionen; implementering;

    Sammanfattning : Denna uppsats har behandlat den internationella kvinnokonventionen. Syftet med detta arbete har varit att undersöka hur de fyra grannländerna Sverige, Finland, Norge och Danmark har implementerat konventionen genom att betrakta de åtgärder som vidtagits. LÄS MER

  4. 4. Attityder vid viral marknadsföring på Facebook

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för teknik och samhälle (TS)

    Författare :Emilia Lindborg; Hanna Berggren; [2020]
    Nyckelord :Elektronisk word of mouth; viral marknadsföring; passiv viral marknadsföring; aktiv viral marknadsföring; attityder; demografiska faktorer; reklam; svenska livsmedelsbranschen; sociala medier; medieteknik;

    Sammanfattning : Studien syftar till att undersöka och kartlägga vilka attityder de demografiska grupperna (Kvinnor 20-30, Män 20-30, Kvinnor 35-55 och Män 35-55) har gentemot rörliga virala kampanjer inom svenska livsmedelsbranschen. Vidare syftar studien till att se vilka slags rörliga virala kampanjer som sprids och varför inom de valda demografiska grupperna. LÄS MER

  5. 5. Den säkra vägen att få inget av något : En semiotisk innehållsanalys av de visuella element som återfinns i reklam för spelverksamhet

    M1-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för design

    Författare :Fanny Johansson; Daniel Pettersson; [2018]
    Nyckelord :visuell kommunikation; visuella element; visuella teman; semiotik; retorik; spelverksamhet; spelreklam; casinoreklam; reklamfilm; online;

    Sammanfattning : Problemformulering: Det är intressant att undersöka hur företag som bedriver spelverksamhet i Sverige kommunicerar visuellt eftersom deras reklam blivit allt vanligare under de senaste åren. I och med de nya lagar som börjar gälla från den 1 januari 2019 är ämnet i aktiv utveckling och därför aktuellt. LÄS MER