Sökning: "analys läromedel samhällskunskap"

Visar resultat 6 - 10 av 27 uppsatser innehållade orden analys läromedel samhällskunskap.

  1. 6. Miljö och demokrati i svenska läroböcker : En kvalitativ textanalys av hur miljöproblemen skildras ur ett demokratiskt perspektiv i svenska läroböcker i samhällskunskap för gymnasiet

    Magister-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för ekonomi, samhälle och teknik

    Författare :Magnus Gustafsson; [2022]
    Nyckelord :läromedel; textanalys; framing-analys; demokrati; miljö; antropocentrism; ekocentrism;

    Sammanfattning : Denna studie utforskar hur svenska läromedel i samhällskunskap för gymnasiet skildrar miljöproblem utifrån ett demokratiskt perspektiv. Mot bakgrund av Läroplan för gymnasiet 2011:s skrivelser och tidigare forskning om demokrati och miljömedvetenhet i läromedel genomförs en kvalitativ textanalys av fem läroböcker. LÄS MER

  2. 7. De mänskliga rättigheterna i läromedel : En innehållsanalys av digitala och tryckta läromedel

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå,

    Författare :Jessika Stefansson; Madeleine Jeppsson; [2021]
    Nyckelord :Mänskliga rättigheter; deliberativa samtal; Dewey; läromedel; innehållsanalys;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra med kunskap hur läromedel inom samhällskunskap skildrar de mänskliga rättigheterna för årskurserna 1–9 och gymnasiekursen Samhällskunskap 1 samt hur progressionen ser ut mellan åldersblocken. Forskningsfrågorna som besvaras är följande: Med vilka begrepp och i vilket sammanhang presenteras de mänskliga rättigheterna i läromedlen? På vilket sätt och i vilken omfattning uppmuntrar läromedel till deliberativa samtal? Hur ser progressionen ut mellan de olika årskurserna rörande begrepp, sammanhang och uppmuntran till deliberativa samtal?    I studien har det gjorts en kvalitativ innehållsanalys av åtta läromedel: två för årskurs 1–3, två för årskurs 4–6, två för årskurs 7–9 samt två för gymnasiekursen Samhällskunskap 1. LÄS MER

  3. 8. Förlags- och skolperspektiv på läromedel i samhällskunskap : - Fallstudie i Stockholms län

    Magister-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för de humanistiska och samhällsvetenskapliga ämnenas didaktik

    Författare :Christopher Edmark; [2020]
    Nyckelord :Läromedelsanalys; ramfaktorer; samhällskunskap; didaktik;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att undersöka vilka läromedel i samhällskunskap som köps in och sedan används av lärare på gymnasieskolor i Stockholms län. Intresset riktas mot varför vissa läromedel väljs och vilka ramarna för valprocessen kan vara. LÄS MER

  4. 9. ”Det finns ingenting så politiskt korrekt som en svensk lärobok” : En normkritisk analys av samhällsvetenskapliga läroböcker för gymnasieskolan med fokus på jämställdhet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Malin Lennevi; [2020]
    Nyckelord :Gender equality; Teaching materials; Textbooks; Social science; Sencemaking; Performativity; Gender; Anti-oppressive pedagogy; Representation; Jämställdhet; Läromedel; Samhällskunskap; Meningsskapande; Performativitet; Genus; Normkritisk pedagogik; Representation;

    Sammanfattning : Is there a symbiosis between gender equality and teaching materials? If yes, are we talking about representation, a percentual divide of pages or of anti-oppressive pedagogy? This study has its origins in the social science subject within the Swedish school system and focuses on analyzing the gender equality in textbooks. It is of importance as gender equality is a central topic in the Swedish curriculum on which the education is built on. LÄS MER

  5. 10. Förhållandet mellan medel och mål : En analys av läroböckers innehåll angående ekonomi och deras förhållande till ämnesplanens skrivningar för den gymnasiala kursen samhällskunskap 1b

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Linnea Blomkvist; [2020]
    Nyckelord :Ekonomi; läromedel; läroböcker; ämnesplan; gymnasiet; samhällskunskap 1b;

    Sammanfattning : En förutsättning för ett aktivt och kritiskt medborgarskap i dagens informationssamhälle är att besitta ekonomisk kunskap. Samhällskunskapslärare påstår sig sakna nödvändiga kunskaper inom ekonomi, vilket medför att de i vissa fall undviker området. LÄS MER