Sökning: "anknytningsteorin"
Visar resultat 26 - 30 av 226 uppsatser innehållade ordet anknytningsteorin.
26. “Jag kommer aldrig glömma känslan av drogerna” : En kvalitativ studie om hur ungdomar utvecklar ett narkotikamissbruk.
Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Socialt arbeteSammanfattning : Denna studie har sitt syfte i att undersöka de riskfaktorer som finns kring att ungdomar hamnar i narkotikamissbruk. Studiens utgår från en abduktiv kvalitativ forskningsansats och för att få fram resultatet har fem semistrukturerade intervjuer genomförts. LÄS MER
27. Aktivt arbete med anknytning under inskolning : -
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)Sammanfattning : Relevansen att genomföra denna studie är för att inskolningen bygger grunden för barnets kommande förskolevistelse. Det behövs en trygg och stadig grund för att barns utveckling ska gynnas. Vi vill synliggöra hur arbetet med inskolning ser ut på tre olika förskolor. LÄS MER
28. Inskolning av de yngsta barnen i förskolan : En kvalitativ studie om vårdnadshavares och förskollärares berättelser om inskolning
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälleSammanfattning : Studien belyser inskolning utifrån vårdnadshavares och förskollärares perspektiv. Syftet med studien är att få en fördjupad förståelse för inskolning genom att undersöka vårdnadshavares och förskollärares berättelser om inskolning i förskolan. LÄS MER
29. Hur förskolebarns anknytning påverkas av språkkunskaper : En kvalitativ studie av förskollärares erfarenheter om anknytning till barn med ett annat modersmål än svenska
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)Sammanfattning : Den här studien handlar om anknytning till barn som inte kan det svenska språket och har ett annat modersmål än svenska. Ämnet valdes utifrån att det har varit väldigt aktuellt de senaste åren, och specillt i förskolans värld. LÄS MER
30. Anknytningens betydelse i relationen mellan förskollärare och barn : En kvalitativ intervjustudie med fem förskollärare
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildningSammanfattning : Denna studie undersöker anknytningens betydelse i relationen mellan förskollärare och barn samt hur eventuella omständigheter kan påverka anknytningen i förskolan. I studien används anknytningsteorin och dess centrala begrepp som trygg bas, säker hamn och anknytningsbeteende för att analysera resultatet. LÄS MER