Sökning: "anknytningsteorin"

Visar resultat 26 - 30 av 226 uppsatser innehållade ordet anknytningsteorin.

  1. 26. “Jag kommer aldrig glömma känslan av drogerna” : En kvalitativ studie om hur ungdomar utvecklar ett narkotikamissbruk. 

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Socialt arbete

    Författare :Amanda Oraha; Temra Turgay; [2023]
    Nyckelord :Drugs; addiction; young adults and risk factors; Narkotika; missbruk; ungdomar; riskfaktorer.;

    Sammanfattning : Denna studie har sitt syfte i att undersöka de riskfaktorer som finns kring att ungdomar hamnar i narkotikamissbruk. Studiens utgår från en abduktiv kvalitativ forskningsansats och för att få fram resultatet har fem semistrukturerade intervjuer genomförts. LÄS MER

  2. 27. Aktivt arbete med anknytning under inskolning : -

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Linnéa Livman; Aron Lilliefeldt Ericsson; [2023]
    Nyckelord :Anknytning; Anknytningspedagog; Barngruppen; Inskolning;

    Sammanfattning : Relevansen att genomföra denna studie är för att inskolningen bygger grunden för barnets kommande förskolevistelse. Det behövs en trygg och stadig grund för att barns utveckling ska gynnas. Vi vill synliggöra hur arbetet med inskolning ser ut på tre olika förskolor. LÄS MER

  3. 28. Inskolning av de yngsta barnen i förskolan : En kvalitativ studie om vårdnadshavares och förskollärares berättelser om inskolning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Filipsson Vanda; Amanda Eriksson; [2023]
    Nyckelord :Anknytning; barn; berättelse; förskola; förskollärare; inskolning; vårdnadshavare;

    Sammanfattning : Studien belyser inskolning utifrån vårdnadshavares och förskollärares perspektiv. Syftet med studien är att få en fördjupad förståelse för inskolning genom att undersöka vårdnadshavares och förskollärares berättelser om inskolning i förskolan. LÄS MER

  4. 29. Hur förskolebarns anknytning påverkas av språkkunskaper : En kvalitativ studie av förskollärares erfarenheter om anknytning till barn med ett annat modersmål än svenska

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Abbas Nathalie; [2023]
    Nyckelord :Attachment; the attachment theory; multilingual children; multilingualism; preschool teachers; first language.; Anknytning; anknytningsteorin; flerspråkiga barn; flerspråkighet; förskollärare; förstaspråk.;

    Sammanfattning : Den här studien handlar om anknytning till barn som inte kan det svenska språket och har ett annat modersmål än svenska. Ämnet valdes utifrån att det har varit väldigt aktuellt de senaste åren, och specillt i förskolans värld. LÄS MER

  5. 30. Anknytningens betydelse i relationen mellan förskollärare och barn : En kvalitativ intervjustudie med fem förskollärare

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Alexandra Tjäder; Evelina Clarin; [2023]
    Nyckelord :Anknytning; förskola; pedagog; relation; trygghet;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker anknytningens betydelse i relationen mellan förskollärare och barn samt hur eventuella omständigheter kan påverka anknytningen i förskolan. I studien används anknytningsteorin och dess centrala begrepp som trygg bas, säker hamn och anknytningsbeteende för att analysera resultatet. LÄS MER