Sökning: "ansvar skolan genus"
Visar resultat 1 - 5 av 42 uppsatser innehållade orden ansvar skolan genus.
1. Flickors våldsutsatthet i 2 § LVU domar med hederskontext : - utifrån ett genus- och maktperspektiv
Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för beteende-, social- och rättsvetenskapSammanfattning : Studien syftar till att med hjälp av ett genus- och maktperspektiv nå en djupare förståelse förflickors utsatthet i åldrarna 9-18 som lever i en hederskontext genom att studera 2 § LVUdomar från åren 2021 och 2022. Studien utgörs av en kvalitativ ansats bestående av 34 domarfrån svenska förvaltningsdomstolar och kammarrätter från årtalen 2021-2022. LÄS MER
2. Att skapa ett problem som inte finns eller att arbeta förebyggande : En studie om hur lärare i årskurs 4-6 uppfattar och förhåller sig till normer om sexualitet, kön och genus.
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/HLK, Skolnära forskningSammanfattning : Syftet med studien är att, utifrån ett sociokulturellt perspektiv, bidra med kunskap om hur lärare förhåller sig till normkritik i verksamheten. Det preciserades genom frågeställningen: Hur förhåller sig lärare i åk 4–6 till genusnormer, könsnormer och normer om sexualitet i skolan? Den kvalitativa data samlades in genom semistrukturerade intervjuer av åtta lärare med utbildning 4–6 i en mellanstor kommun i Sverige. LÄS MER
3. Lärarens påverkan på pojkars prestationer : En litteraturöversikt genusbemötande i årskurs F-3
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälleSammanfattning : Provstatistik visar idag att pojkar presterar sämre i skolan än flickor. Det finns många aspekter och bakgrundsfaktorer som kan förklara varför denna klyfta uppstått. LÄS MER
4. Transinkluderande skola - Framgångar och motgångar i skolans bemötande av transelever
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/SociologiSammanfattning : Skolan är en viktig arena i unga transpersoners liv där de spenderar en stor del av sin tid. Tidigare forskning visar dock att det ofta saknas faktorer för en trygg och transinkluderande skola. Skolor i Sverige har ett tydligt uttalat ansvar att hantera detta problem, vilket är där fokus kommer vara i denna studie. LÄS MER
5. Genus i läseböcker – En analys av svenska läseböcker för grundskolans tidiga år under de senaste 50 åren
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknikSammanfattning : I dagens skola används läromedel dagligen. De läromedel som används blir på ett sätt elever- nas verklighet eftersom texter av olika slag formar vårt sätt att tänka och agera. LÄS MER