Sökning: "antagning till högskola"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden antagning till högskola.

  1. 1. Finns det rättsligt hjärterum för att främja mångfald på universiteten? : En Critical Race-teoretisk analys av universitetens rättsliga utrymme att använda positiv särbehandling och breddad rekrytering

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Juridiska institutionen

    Författare :Sofia Rohdin; [2020]
    Nyckelord :positive action; affirmative action; CRT; Critical Race; university admission; equality; diversity; positiv särbehandling; breddad rekrytering; aktiva åtgärder; CRT; Critical Race; diskriminering; antagning till universitet; antagning till högskola; etnisk snedrekrytering; jämlikhet; mångfald; direktiv 2000 43 EG;

    Sammanfattning : I högskolelagen 1 kap 5 § stycke 4 finns bestämmelsen ”Högskolorna skall också aktivt främja och bredda rekryteringen till högskolan.”. Bestämmelsen infördes för att motarbeta den sociala och etniska snedrekryteringen på Sveriges högskolor och aktivt främja mångfald genom breddad rekrytering. LÄS MER

  2. 2. Ett rättvist fuskförslag - En analys av SOU 2019:50: Fusk vid antagning till högskoleutbildning – vad händer sen?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska institutionen; Lunds universitet/Juridiska fakulteten

    Författare :Hugo Bentelius; [2020]
    Nyckelord :Negativ rättskraft; ändringsmöjlighet av gynnande förvaltningsbeslut; Fusk; Högskola; Högskoleprov; Skyddet för berättigade förväntingar; Förvaltningsrätt; Administrative Law; Law and Political Science;

    Sammanfattning : På senare år har ökad uppmärksamhet riktats mot det omfattande fusk som ägt rum i samband med högskoleprovet. Fusket ter sig extra allvarligt då de riskerar att skada allmänhetens förtroende inför antagningsprocessen till högre utbildning och utbildningssystemet i stort. LÄS MER

  3. 3. "Jag vill bli hörd" - en studie om hur gymnasieelever med autism ser på sitt eget stödbehov

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Linn Gärtner; [2017]
    Nyckelord :autism; elever i behov av särskilt stöd; skolor med begränsat mottagande; sociala praktiker; stödåtgärder;

    Sammanfattning : Förväntat kunskapsbidragStudien kan bidra till att öka kunskapen om hur elever med diagnosen autism ser på sitt eget stödbehov i gymnasieskolan. Diagnosen autism är ett spektrum och olika individer upplever skolgången olika. LÄS MER

  4. 4. Konstnär från antagning till examination : En interaktionistisk och fenomenologisk studie av konstskolans idévärld

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för historia och samtidsstudier

    Författare :Fanny Hallgren; [2017]
    Nyckelord :Ethnology; interaction; institution; fine art; phenomenology; freedom;

    Sammanfattning : The aim of this essay is to analyze how students on a specific art school talk about the norms that surround the school and the teaching at the school. This analysis will be used to determine certain “rules” that exist in the school and how the students experience this. LÄS MER

  5. 5. Kvotering i Polishögskolan : En rättslig studie rörande tillåtelse att kvotera vid antagning till högskola och huruvida kvotering förekommer i polisutbildningen

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för ekonomistyrning och logistik (ELO)

    Författare :Ellen Tengberg; [2015]
    Nyckelord :Arbetsrätt; Polisutbildningen; Kvotering; Högskola; Diskriminering;

    Sammanfattning : The purpose of this essay is primarily to investigate the possibility of and the rules concerning using quotas in the field of admission to university. Secondly, an investigation of whether the Swedish Police Academy has been conducting this method during the years of 2009 and 2010 is made. LÄS MER