Sökning: "att arbeta i mindre grupp i skolan"

Visar resultat 1 - 5 av 33 uppsatser innehållade orden att arbeta i mindre grupp i skolan.

  1. 1. Kooperativt lärande i matematikundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Sara Daniary; Nilsson Elin; [2023]
    Nyckelord :de tidiga skolåren; grupparbete; kooperativt lärande; matematik;

    Sammanfattning : Syftet med denna kunskapsöversikt är att ta reda på vad kooperativt lärande är och hur det kan påverka eleverna i skolan i deras matematikinlärning. Matematik handlar inte bara om att hitta rätt svar utan även om att kunna argumentera och resonera kring sina tankar, idéer och strategier. LÄS MER

  2. 2. Student perceptions of screen-viewing distributed pair programming : An explorative study of benefits and shortcomings with screen-viewing distributed pair programming

    Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Alexander Carlsson; Edvin Walleborn; [2021]
    Nyckelord :distributed; pair; programming; remote; pp; dpp; xp; distributed pair programming; screen; code; share; sharing; development; environment; student; students; method; methods; distribuerad; par; programmering; parprogrammering; distans; skärmdelning; skärm; dela; utvecklingsmiljö; utvecklingsverktyg; metod; metoder;

    Sammanfattning : In this thesis we research distributed pair programming by making an explorative study of a distributed pair programming method, screen-viewing distributed pair programming. This method has a user share the visual contents of his screen with other users in order to enable collaboration. LÄS MER

  3. 3. Matematikängslan : - en bov som begränsar elever till att nå sin fulla potential i matematik

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Claudia Hansblom; Anneli Öberg; [2021]
    Nyckelord :Elevers upplevelser; matematikängslan; mellanstadiet; pedagogisk metodik; varierad matematikundervisning;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar Syftet med studien är att undersöka hur några lärare och speciallärare uppfattar sina insatser då det gäller att förebygga uppkomsten av matematikängslan hos elever samt hur elever i åk 4 upplever undervisningen i matematik. I samband med syftet studeras följande frågeställningar: Vad anser lärare och speciallärare i studien kan vara orsaken till matematikängslan hos elever? Hur beskriver och uppfattar lärare och speciallärare sina olika insatser för att förebygga uppkomsten av matematikängslan hos elever? Hur upplever elever undervisningen i matematik? Teori och tidigare forskning Studien grundar sig på Piagets och Vygotskijs teori, det konstruktivistiska- och sociokulturella perspektivet. LÄS MER

  4. 4. En socionom bland pedagoger : Skolkuratorers upplevelse av att arbeta i skolans värld

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Centrum för socialt arbete - CESAR

    Författare :Milla Sjöberg; Christine Norling; [2021]
    Nyckelord :school social worker; interprofessional collaboration; professional role; skolkurator; interprofessionell samverkan; yrkesroll;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att undersöka skolkuratorers upplevelse av att arbeta inom skolan som tvärprofessionell verksamhet samt deras upplevda möjlighet att utföra sitt arbete. Skolkuratorn är en minoritet i verksamheten samt har ett annat perspektiv än de andra professionerna vilket gör det intressant att studera. LÄS MER

  5. 5. Man får ju bjuda på sig själv lite! : Pedagogers syn på relationsskapande mellan sig själva och sina elever

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Jennie Olsson; [2021]
    Nyckelord :relationer; trygghet; relationskompetens; specialpedagogik;

    Sammanfattning : Denna studie beskriver hur sex pedagoger i grundskola och på fritidshem ser på det relationsskapande arbetet med eleverna och på vilket sätt de upplever att det påverkar elevernas lärmiljö. Utifrån syftet, att beskriva och analysera pedagogers syn på relationsskapande mellan sig själva och sina elever, har semistrukturerade intervjuer valts till insamling av studiens empiri för att på så sätt skapa en djupare förståelse. LÄS MER