Sökning: "att arbeta med natur i förskolan"

Visar resultat 1 - 5 av 35 uppsatser innehållade orden att arbeta med natur i förskolan.

  1. 1. Att skapa förståelse : förskollärares beskrivning av metoder för konflikthantering

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Matilda Johansson; Hanna Nilsson; [2024]
    Nyckelord :Förskola; Förskollärare; Konflikthantering; Konflikter; Sociokulturell teori;

    Sammanfattning : Sammanfattning  På grund av det ökade våldet i samhället blir ämnet konflikthantering även i yngre åldrar ett angeläget uppdrag för förskollärare. Konflikter uppstår varje dag och är till sin natur varken positiva eller negativa, däremot påverkas de av hur de hanteras. Läroplanen för förskolan, Lpfö 18 (Skolverket 2018, s. LÄS MER

  2. 2. Ekologisk hållbar utveckling i förskolan genom att använda återbruksmaterial

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Ebba Davidsson; Isabell Zakrisson; [2023]
    Nyckelord :Ekologisk hållbar utveckling; återbruksmaterial; förskola; förskollärares uppfattningar; förskollärares förutsättningar.;

    Sammanfattning : Den här studien undersöker förskollärares uppfattningar om ekologisk hållbar utveckling samt hur de beskriver att de arbetar med det i förskolan. I Läroplanen för förskolan (Skolverket 2018) beskrivs hållbar utveckling utifrån tre dimensioner: social, ekonomisk och ekologisk. Denna studie är inriktad på ekologisk hållbar utveckling. LÄS MER

  3. 3. Hållbar utveckling i pedagogiska material för förskolan : En kvalitativ textanalys av pedagogiska material för förskolan utifrån hållbar utveckling och de tre dimensionerna

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Hanna Parkkonen; [2021]
    Nyckelord :preschool; sustainable development; sustainability work; teaching; three dimensions; förskolan; hållbarhetsarbete; hållbar utveckling; tre dimensioner; undervisning;

    Sammanfattning : This essay is about the three dimensions of sustainable development and how to work with sustainable development in preschool. The purpose of the study has been to clarify how the three dimensions of ecological, social and economic sustainability are presented in pedagogical materials on sustainable development, and how the materials can be useful for the sustainability work in preschool. LÄS MER

  4. 4. Pedagogers erfarenheter och uppfattningar av litteraturen som redskap i undervisning av naturvetenskap i förskolan : -i kombination med pedagogledda aktiviteter

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Elin Blomgren; Ingela Viklund; [2021]
    Nyckelord :bilderbok; boksamtal; fakta; faktabok; fysikaliska fenomen; förskola; högläsning; kemiska processer; litteratur; naturvetenskap; praktisk aktivitet; skönlitteratur;

    Sammanfattning : Syftet med vår studie var att ta reda på pedagogers erfarenheter och uppfattningar av litteraturen som redskap i undervisning av naturvetenskap i förskolan; i kombination med pedagogledda aktiviteter. Detta har vi gjort med hjälp av semistrukturerade intervjuer via de digitala plattformarna Zoom och Microsoft Teams. LÄS MER

  5. 5. Förskollärarens syn på undervisning i utomhusmiljö

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Didaktik

    Författare :Tina Jansson; [2020]
    Nyckelord :Fysisk aktivitet; förskollärare; hälsa; motorik; natur; utomhusundervisning; lärmiljö;

    Sammanfattning : Den här studiens syfte är att undersöka hur förskollärare ser på sina lärmiljöer och hur de planerar för undervisning i utomhusmiljöer. Studien tar sin utgångspunkt i följande frågor: Hur ser förskollärare på sin lärmiljö och närmiljö utomhus? Vilka för/nackdelar samt svårigheter upplever förskollärarna på förskolegården och miljöer i direkt anslutning till förskolan? Det empiriska materialet bygger på en enkätstudie med fjorton förskollärare vid olika förskolor i Mellansverige. LÄS MER