Sökning: "autism barn skola"

Visar resultat 21 - 25 av 52 uppsatser innehållade orden autism barn skola.

  1. 21. Finding Corners : How can architecture help children concentrate better?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/Arkitektur

    Författare :Johanna Tuulse; [2018]
    Nyckelord :school; NDD; ADHD; autism; Gotland; brick; cognitive design;

    Sammanfattning : Swedish legislation states that a school is required to make the necessary adjustments to include   all children, regardless of circumstances or disabilities. However there are no clear guidelines as to how these adjustments should be carried out in the physical environment when it comes to cognitive disabilities such as ADHD, Autism Spectrum Disorder or Language Disorders. LÄS MER

  2. 22. När skolan skapar problem för barnen: Om barn och ungdomar med högfungerande autism i grundskola och gymnasium

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Avdelningen för arbetsterapi

    Författare :Johanna Sundell; [2018]
    Nyckelord :Autismspektrumtillstånd; Asperger; skolmiljö; lärandemiljö; arbetsterapi; anpassad skolgång; delaktighet; inlärning; akademisk utveckling; tillgänglig undervisning; social kompetens; psykisk ohälsa; sensorisk känslighet; funktionshinder;

    Sammanfattning : Autism är en funktionsnedsättning som bland annat medför svårigheter med olika kognitiva funktioner. Vanligt är bristande förmåga att tolka sociala koder, ta in och sortera information från omgivningen samt att göra abstrakta slutledningar. LÄS MER

  3. 23. Helenaskolan

    Kandidat-uppsats, KTH/Arkitektur

    Författare :Lisa Enbom; [2018]
    Nyckelord :School; Autism; HSP; Skola; Årstafältet; Autism; Mellanstadie; Högstadie; HSP; Högkänslighet; Massivträ; Innergård; Östbergahöjden;

    Sammanfattning : Helenaskolan är ett projekt som utmanar hur skolor utformas idag och eftersträvar inkludering av de personer som vanligtvis inte prioriteras i den byggda skolmiljön. Skolans form har inspirerats av generella behov inom den byggda miljön hos barn med HSP och barn inom autismspektrat. LÄS MER

  4. 24. Med Autismspektrumtillstånd 
i skolan 2018 : Om lärares förutsättningar och elevers behov av anpassningar i skolan, för att utifrån Lgr11 få likvärdig undervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Karolina Johnér Bodesand; [2018]
    Nyckelord :Autism; ramfaktorer; inkludering; motivation; värdegrund;

    Sammanfattning : Färska studier visar på att elevantalet med diagnoser inom AST, som ADHD, ADD, tvångssyndrom, ångest m m, ökar. Hur klarar lärarna, utifrån kunskap, värdegrund och resurser, att undervisa i en skola som fungerar för alla? Finns det anpassningar skolan kan göra som skulle underlätta för alla elever och samtidigt gynna elever med AST? I den här studien har jag tagit avstamp i forskning kring elever, barn och ungdomar, med autism eller med autistiska drag. LÄS MER

  5. 25. "Vi måste tänka hela barn, inte delar av barn" : en studie av specialpedagogisk handledning i förändringsprocesser

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Kristianstad/Sektionen för lärande och miljö

    Författare :Johanna Lüddeckens; [2017]
    Nyckelord :Autism Spectrum Disorder; Universal Design for Learning; Systemteori; komplexitetsteori; autismspektrumtillstånd; KASAM; specialpedagogik; handledning;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande examensarbete är att undersöka och kritiskt granska hur specialpedagogisk handledning används för att skapa en inkluderande skola för elever med Autsimspektrumtillstånd (Autism Spectrum Disorder - ASD).  Studien avser att särskilt undersöka hur fyra specialpedagoger arbetar med handledning som syftar till att bidra till att lärare utvecklar strategier/arbetssätt som skapar förutsättningar för lärande och delaktighet hos elever med ASD. LÄS MER