Sökning: "avlastande samtal"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden avlastande samtal.

  1. 1. Att hjälpa den som hjälper andra : avlastande samtal för ambulanspersonal - en litteraturöversikt

    Magister-uppsats, Sophiahemmet Högskola

    Författare :Niclas Linder; Ida Tullberg; [2020]
    Nyckelord :Ambulance personnel; Critical incident; PTSD; Relief calls; Stress reactions; Ambulanspersonal; Avlastande samtal; Kritisk händelse; PTSD; Stressreaktioner;

    Sammanfattning : Att arbeta inom ambulanssjukvården innebär ökad risk för att utsättas för en så kallad kritisk händelse som kan leda till olika stressreaktioner bland annat ångest, akut stressyndrom (ASD), posttraumatiskt stressyndrom (PTSD) och depression. Symptom på dessa reaktioner kan innefatta hjärtklappning, sömn - och koncentrationssvårigheter men också empatitrötthet, vilket påverkar vårdpersonalens förmåga att känna empati med sina patienter och förmågan att vårda dessa på bästa sätt. LÄS MER

  2. 2. Sjuksköterskans psykiska reaktioner och behov efter traumatiska händelser i arbete på akutmottagning : med inriktning på avlastande samtal, psykologisk debriefing och hinder för genomförande

    Magister-uppsats, Sophiahemmet Högskola

    Författare :Moa Karlsson; Jessica Pierre; [2019]
    Nyckelord :Defusing; barriers; Psychological debriefing; Nurse s experience; Nurse s needs; Traumatic event; Avlastande samtal; Hinder; Psykologisk debriefing; Sjuksköterskans upplevelse; Sjuksköterskans behov; Traumatisk händelse;

    Sammanfattning : Inom arbetet på en akutmottagning utsätts sjuksköterskor regelbundet för traumatiska händelser. Detta kan påverka både den psykiska och fysiska hälsan negativt samt även påverka kvalitén på vården. LÄS MER

  3. 3. Vårdpersonalens erfarenheter av stöd efter vårdskada

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för hälsa och samhälle (HS)

    Författare :Patricia Lemland; Sandra Widell; [2019]
    Nyckelord :Patientsäkerhet; Second victim; Sjuksköterskor; Stöd; Vårdskada; Vårdpersonal;

    Sammanfattning : Bakgrund: En av sjuksköterskans kärnkompetenser är säker vård och detta ska konstant genomsyra omvårdnaden. Men det inträffar vårdskador och då är det inte bara patienten som drabbas utan även vårdpersonalen. LÄS MER

  4. 4. ARBETSRELATERADE STRESSFAKTORER FÖR SJUKSKÖTERSKOR INOM AKUTSJUKVÅRDEN Litteraturöversikt

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Omvårdnad

    Författare :Sonia Blixt; Emma Lilja Fryxell; [2016]
    Nyckelord :Coping strategies; emergency care; health; nurses; stressors; Akutsjukvård; copingstrategi; hälsa; sjuksköterskor; stressfaktorer;

    Sammanfattning : Bakgrund: Arbetsrelaterad stress hos sjuksköterskor bidrar till hög andel sjukskrivningar. Inom akutsjukvården så är arbetstempot ofta högre än inom andra delar av sjukvården och omsättningen av patienter är stor. Sjuksköterskor som arbetar inom akutsjukvården är mer utsatta för stress. LÄS MER

  5. 5. Debriefing och avlastningssamtal ur intensivvårdssjuksköterskans perspektiv

    Magister-uppsats, Avdelningen för omvårdnad

    Författare :Johan Norman; Emma Tinglöf Smedberg; [2012]
    Nyckelord :debriefing; defusing; intensive care nurs*; intensive care; debriefing; avlastande samtal; intensivvårdssjuksköterska; intensivvård;

    Sammanfattning : Bakgrund: Arbetet på en intensivvårdsavdelning innefattar ofta ett högt tempo och intensivvårdssjuksköterskan förväntas utöver sin kunskap inom medicin och omvårdnad, kunna hantera de psykologiska reaktionerna som kan uppstå i samband med kritiska tillstånd.Debriefing och avlastande samtal är båda verktyg för att bearbeta känslor då en svår situation inträffat. LÄS MER