Sökning: "barn elev"
Visar resultat 26 - 30 av 387 uppsatser innehållade orden barn elev.
26. RELATIONSKOMPETENS I MÖTET MED ELEVER MED NEUROPSYKIATRISKA FUNKTIONSNEDSÄTTNINGAR : EN KVALITATIV INTERVJUSTUDIE
Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för socialt arbete (SA)Sammanfattning : Trygga relationer mellan pedagog och elev är av stor betydelse då det ökar elevens skolresultat och motivation inför skolan. Elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF) står inför många utmaningar i skolan och det är inte ovanligt att elevgruppen har hög frånvaro. LÄS MER
27. En studie om lärares syn på arbetet med särskilt begåvade elever
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : I svensk skoldebatt diskuteras det om bristande stöd och för låg kunskap kring hur skolan kan stötta särskilt begåvade elever att utvecklas på sin nivå. År 2010 trädde lagen om elevers rättighet att utvecklas så långt de kan in, vilket kom att synas i läroplanen år 2011. LÄS MER
28. Relationer i blickfånget : Ett pedagogperspektiv på lärar-elev-relationen i fritidshem
Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärandeSammanfattning : Bakgrund: I en asymmetrisk relation såsom mellan vuxen och barn, har den vuxne alltid det yttersta ansvaret för relationens kvalitet (Juul & Jensen, 2002/2003). Skolverket (2016) framhåller att relationer som präglas av närhet, respekt och positivitet är en del av fritidshemsundervisningen. LÄS MER
29. Tid för läsning eller tid för läsläxor? : En studie i hur läsläxan upplevs av lärare, elever och föräldrar på lågstadiet.
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknikSammanfattning : Syftet med studien är att, med hjälp av fenomenografi, bidra med kunskap om hur läsläxan upplevs i lågstadiet ur ett elev-, lärar- och föräldraperspektiv. I studien undersöks vad som är utmärkande för hur läsläxan upplevs och hur upplevelserna skiljer sig åt ur olika perspektiv. LÄS MER
30. Skolsköterskors upplevelse av vad som påverkar elevers fysiska aktivitet : En kvalitativ intervjustudie
Magister-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för hälsovetenskaperSammanfattning : Bakgrund: Att vara fysisk aktiv från tidig ålder har positiv effekt på hälsa och välbefinnande. Forskning visar en allt lägre tendens till fysisk aktivitet hos barn och unga vilket kan medföra en ökad risk för ohälsa. Skolan utgör en viktig arena för att främja fysisk aktivitet. LÄS MER