Sökning: "barn och rättvisa"

Visar resultat 11 - 15 av 73 uppsatser innehållade orden barn och rättvisa.

  1. 11. HELLRE DÖ ÄN ATT SKAFFA BARN I RINKEBY : En kvalitativ studie på hur marginaliserade unga vuxna i ett territoriellt stigmatiserat område upplever det egna medborgarskapet.

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för ekonomi, samhälle och teknik

    Författare :Kehi Taha; Ahmad Al Kaddah; [2022]
    Nyckelord :Rinkeby; medborgarskap; territoriell stigmatisering; marginalisering; erkännande; rättvisa; solidaritet; självbestämmande;

    Sammanfattning : För att ha ett hållbart Sverige måste alla medborgare känna sig som en del av samhället, med andra ord är inkludering nyckeln till ett Sverige som håller ihop. Medborgarskapet bör vara det gemensamma verktyget mellan svenska medborgarna för att kunna ha en känsla av tillhörighet till samhället. LÄS MER

  2. 12. Flerspråkighet i förskolan : Förskollärares berättelser om förhållningssätt och dess uttryck i förskolans undervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Josefine Andersson; [2022]
    Nyckelord :andraspråk; disciplinär makt; flerspråkighet; förskola; modersmål; normkritiskt perspektiv; social praktik; social rättvisa; undervisning; transspråkande;

    Sammanfattning : I takt med samhällsutvecklingen möter och möts allt fler flerspråkiga barn i förskolan och språk- och kunskapsutveckling utgör idag samhällsaktuella debatter. Föreliggande studie syftar till att undersöka hur förskollärare uppfattar och förhåller sig till flerspråkighet, samt hur de beskriver att de bedriver undervisning i relation till fenomenet – för att medverka till flerspråkiga barns språk- och kunskapsutveckling i enlighet med en likvärdig utbildning. LÄS MER

  3. 13. Hur undervisning i förskolan kan stödja flerspårkiga barns språkutveckling : En kvalitativ intervjustudie med transspråkande som ramverk

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Sandra Johansson; Hanna Vig; [2022]
    Nyckelord :Flerspråkighet; Translanguaging; barn; förskola; språkutveckling.;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra med kunskap om hur undervisningen i förskolan kan stödja flerspråkiga barns språkutveckling. För att besvara syftet har semistrukturerade intervjuer med sex olika förskollärare genomförts. LÄS MER

  4. 14. RELATIVA ÅLDERSEFFEKTEN - En jämförelse mellan lagidrott och individuell idrott i olika länder

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Avdelningen för idrottsmedicin

    Författare :Thimmy Severin; Robin Marklund; [2022]
    Nyckelord :Football; athletics; early selection; Fotboll; friidrott; tidig selektering;

    Sammanfattning : Bakgrund: För att undvika stora åldersskillnader inom idrottsföreningar och skolklasser, delas barn och ungdomar in i grupper baserat på kronologisk ålder. Trots att syftet med detta är att skapa lika och rättvisa villkor så kan det skilja upp till 12 månader i kronologisk ålder mellan individer, och ännu mer i biologisk ålder. LÄS MER

  5. 15. “Vi stannade ju för barnen” - Psykodynamikers upplevelser av yttre krav i barn- och ungdomspsykiatrin

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Psykologiska institutionen

    Författare :Joakim Roos; [2021-06-16]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Offentlig verksamhet i Sverige är ofta toppstyrd och med ekonomiska incitament, vilket kan medföra motsättningar mellan auktoriteter och deras anställda. I denna studie undersöktes hur psykodynamiskt intresserade psykologer och psykoterapeuter verksamma inom barn- och ungdomspsykiatri beskriver och hanterar yttre krav och styrningar. LÄS MER