Sökning: "barns medbestämmande och inflytande"

Visar resultat 6 - 10 av 19 uppsatser innehållade orden barns medbestämmande och inflytande.

  1. 6. "Man kan inte vara en Gestapo liksom..." : Förskolepedagogers uppfattningar om barns delaktighet i relation till samlingen

    Kandidat-uppsats, Högskolan Kristianstad/Sektionen för lärande och miljö

    Författare :Julia Dahlbom; Ida Lundqvist Nilsson; [2017]
    Nyckelord :Delaktighet; Demokrati; Förskola; Inflytande; Samling;

    Sammanfattning : Detta examensarbete syftar till att på ett kvalitativt sätt undersöka förskolepedagogers uppfattningar av barns delaktighet i relation till samlingen. Metoden som använts är semi-strukturerade, enskilda intervjuer där det sammantagna resultatet utgörs av tematiserade kategorier inspirerat av en fenomenografisk forskningsansats. LÄS MER

  2. 7. Barns upplevelse av delaktighet vid beslutsfattande om sin omvårdnad : en systematisk litteraturstudie

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för hälso- och vårdvetenskap (HV)

    Författare :Josefine Henriksson; Isabelle Gunnarsson; [2017]
    Nyckelord :Barn; Ungdomar; Upplevelse; Delaktighet; Beslutsfattande;

    Sammanfattning : Syfte: Belysa barns upplevelse av delaktighet vid beslutsfattande om sin omvårdnad. Metod: En litteraturstudie med åtta kvalitativa studier genomfördes med kvalitativ innehållsanalys. Resultat: Barn visade tillit till föräldrar och sjukvårdspersonal och uppskattade deras närvaro och lyhördhet. LÄS MER

  3. 8. Barns inflytande i en målinriktad, resultatstyrd fritidshemsverksamhet

    M1-uppsats, Högskolan Kristianstad/Sektionen för lärande och miljö

    Författare :Jessica Svalin; Ida Cardelli; [2015]
    Nyckelord :Elevinflytande; demokrati; barns perspektiv; fenomenologi; fritidshem;

    Sammanfattning : Denna uppsats handlar om hur fritidshemmet arbetar med barns inflytande i fritidshemmets verksamhet där pedagogernas uppdrag inte bara är att lära barnen demokrati, utan att också bedriva verksamheten i demokratiska former. Syftet med vår studie är att vinna förståelse för barns uppfattningar och upplevelser av elevinflytande i fritidshemmets målinriktade och resultatstyrda verksamhet. LÄS MER

  4. 9. Demokratiskt ledarskap i förskolan : En kvalitativ studie

    M1-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Elin Alexandersson; [2014]
    Nyckelord :Democracy; leadership; preschool; influence; participation; Demokrati; ledarskap; förskola; inflytande; deltagande;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka hur det demokratiska ledarskapet utövas i den dagliga relationen mellan vuxna och barn. Tanken var även att genom forsningsfrågorna få syn på vad ett demokratiskt ledarskap är för pedagogerna, hur de uppfattar att barnen påverkas av inflytande och delaktighet, samt hur mycket barnen ges inflytande och möjlighet till delaktighet. LÄS MER

  5. 10. Vem lyssnar på mig? : En studie om elevers inflytande och medbestämmande i fritidshemmets verksamhet

    M1-uppsats, Högskolan Kristianstad/Sektionen för lärande och miljö

    Författare :Goran Bartol; Christin Wärn Sahlin; [2014]
    Nyckelord :Bestämma; barndomssociologiskt perspektiv; fritidshemmets verksamhet; barns perspektiv; barns rättigheter;

    Sammanfattning : Denna rapports syfte är att studera hur eleverna upplever ovh uttrycker sig kring sina möjligheter till inflytande och medbestämmande i fritidshemmet. Det barndomssociologiska perspektivet som vi använt i denna studie är ett relativt nytt perspektiv, som utgår från barnen själva. LÄS MER