Sökning: "bemötande barn i behov av särskilt stöd"

Visar resultat 1 - 5 av 84 uppsatser innehållade orden bemötande barn i behov av särskilt stöd.

  1. 1. Övergång mellan förskola och förskoleklass för elever i behov av särskilt stöd. - En kvalitativ studie om vårdnadshavares upplevelser av delaktighet och samverkan

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Soha El-Ayneine; Maria Löfstrand; [2024-02-15]
    Nyckelord :övergång mellan förskola och förskoleklass; barn och elever i behov av särskilt stöd; vårdnadshavare; delaktighet; samverkan;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka vårdnadshavares upplevelse av delaktighet och samverkan vid övergång mellan förskola och förskoleklass. Urvalet är vårdnadshavare till barn i behov av särskilt stöd. LÄS MER

  2. 2. Ungdomars perspektiv på vård vid psykisk hälsa och ohälsa

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för psykologi

    Författare :Karin Ragnarsson; Elinor Hoff; [2024]
    Nyckelord :adolescence; adolescent perspective; mental health; mental health care; ungdom; ungdomars perspektiv; psykisk hälsa; psykisk ohälsa; vård vid psykisk hälsa och ohälsa;

    Sammanfattning : Forskning visar att psykisk ohälsa bland barn och ungdomar som grupp har ökat sedan flera årtionden. Studier visar att psykisk ohälsa ofta börjar under tidiga utvecklingsfaser i livet och särskilt under ungdomsåldern och därför motiverar det tidiga och förebyggande insatser. LÄS MER

  3. 3. Specialpedagogisk handledning : Pedagogers förhållningssätt i mötet med barn i behov av särskilt stöd i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Pernilla Larsson Holmqvist; [2023]
    Nyckelord :Bemötande; förhållningssätt; förskola; handledning;

    Sammanfattning : Sammanfattning/Abstract Larsson Holmqvist, Pernilla (2023). Specialpedagogisk handledning - Pedagogersförhållningssätt i mötet med barn i behov av särskilt stöd i förskolan. Special educationalsupervision - Teachers ́approach towards children with special needs in preschool education. LÄS MER

  4. 4. Personalens arbetssätt för att möta och tillgodose klientens individuella behov inom barn- och ungdomsvård : En komparativ studie av ett privat och ett kommunalt HVB-hem i Sverige

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Sociologi

    Författare :Kumri Bilgec; Amina Hamad; [2023]
    Nyckelord :HVB; client; individual needs; diagnosis; social childcare; social service; HVB; klient; individuella behov; diagnoser; social barnavård; socialtjänsten;

    Sammanfattning : I Sverige finns något som benämns samhällsvård, det vill säga vård och behandling av olika målgrupper i dygnet-runt-miljö. Placering i samhällsvård kan göras i fyra olika former av vård, nämligen familjehem, hem för vård eller boende (HVB), särskilda ungdomshem och stödboenden. LÄS MER

  5. 5. "Man kan göra oerhört mycket med små medel på en förskola" : Hur förskollärare resonerar gällande ett likvärdigt bemötande av barn i behov av särskilt stöd

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Alexander Gerthsson; Robin Augustsson; [2022]
    Nyckelord :Children in need of special support; Bronfenbrenner; Preschool; Preschool teacher; Equality; Opportunities; Resources; Challenges; Barn i behov av särskilt stöd; Bronfenbrenner; Förskola; Förskollärare; Likvärdighet; Möjligheter; Resurser; Utmaningar;

    Sammanfattning : Studiens intention är att utforska förskollärares resonemang gällande möjligheten att likvärdigt bemöta alla barn i behov av särskilt stöd inom förskolan. För att konkretisera syftet användes tre frågeställningar: Vilka potentiella möjligheter resonerar förskollärare om i arbetet med att likvärdigt bemöta barn i behov av särskilt stöd, Vilka eventuella utmaningar resonerar förskollärare om i arbetet med att likvärdigt bemöta barn i behov av särskilt stöd, samt Vilka resurser finns det i arbetet med att bemöta barn i behov av särskilt stöd likvärdigt enligt förskollärare. LÄS MER