Sökning: "bygglek"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade ordet bygglek.

  1. 1. Bygglek - En cirkulär förskola

    Master-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för arkitektur och byggd miljö

    Författare :Jenny Lähdet; Kajsa Henriksson; [2020]
    Nyckelord :Cirkulär ekonomi; Design för dekonstruktion; design för remontering; arkitektur; paviljongförskolor; modulär; Arts and Architecture;

    Sammanfattning : Idag konsumerar byggbranschen 40% av världens resurser och ansvarar för 30% av allt avfall. Att bygga resurssnålt innebär att vi strävar att bevara material i bruk när behovet av byggnaden upphör, att vi använder material från förnybara källor och uppmuntrar till återbruk. LÄS MER

  2. 2. Lek på allvar : bygglekplatsen i relation till barns lek, utveckling och säkerhet

    Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of Landscape Architecture, Planning and Management (from 130101)

    Författare :Karolina Brandt; Turid Landström Petersen; [2018]
    Nyckelord :risktagande; kreativitet; utmaning; säkerhetskrav; säkerhetskrav;

    Sammanfattning : Det här arbetet avhandlar ämnet bygglek i relation till barns lek, utveckling och säkerhet. Att leka är en essentiell del av att vara barn. Det är genom leken barn kommunicerar och får möjligheten att lära sig om livet. Barns rörelsefrihet har minskat de senaste tjugo åren, samtidigt som städerna växer och blir allt tätare. LÄS MER

  3. 3. Naturvetenskap i förskolan : En intervjustudie om pedagogers beskrivning av barns naturvetenskapliga lärande i åldern 1-3 år

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Ing-Marie Olsén; [2014]
    Nyckelord :Naturvetenskap; förskola; små barn; barns lärande;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att få kunskap om hur pedagoger i förskolan beskriver att de arbetar med naturvetenskap och barn i åldern 1-3 år samt hur de beskriver sina erfarenheter av hur barn lär sig naturvetenskap. För att söka denna kunskap användes följande frågeställningar: ”Hur beskriver pedagoger sina erfarenheter av hur små barn lär sig naturvetenskap?”, ”Vad beskriver pedagoger att små barn i förskolan behöver lära sig i naturvetenskap?”, ”På vilket sätt uttrycker pedagoger att de skapar förutsättningar för små barns naturvetenskapliga lärande?”, samt ”Hur beskriver pedagoger att de arbetar med naturvetenskap med små barn?”. LÄS MER

  4. 4. Matematisk kommunikation : i förskolebarns bygglek

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för datavetenskap, fysik och matematik, DFM

    Författare :Elisabeth Härlin; [2010]
    Nyckelord :Communications; constructive play; conceptualization; laboratory materials; language of the first and second order.; Kommunikation; bygglek; begreppsbildning; laborativt material; första och andra ordningens språk.;

    Sammanfattning : Jag har undersökt vilken matematisk kommunikation som förekommer i förskolebarnets bygglek. Jag valde metoden videoinspelning där jag observerade fem olika bygglekssituationer som jag sedan tolkade och analyserade. LÄS MER

  5. 5. En handbok i utformning av förskolors utemiljöer : trädgårdar att lära och leka i

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, SLU/Dept. of Urban and Rural Development

    Författare :Sara Chronvall; [2010]
    Nyckelord :landskapsarkitektur; pedagogik; pedagoger; barn ; lek; hälsa; psykosocial hälsa; förskolegård; skolgård; förskoleträdgård; skolträdgård; utomhuspedagogik; sinnen; lekredskap; tåliga växter; bygglek; skapande;

    Sammanfattning : Barn i förskoleåldern vistas en mycket stor del av sin vakna tid i förskolan och i dess utemiljö. Detta borde synas i en omsorgsfull planering av förskolegården. Pedagoger borde få större möjligheter till att väcka barns förundran över naturen på gården och inte vara beroende av tidskrävande och kostsamma utflykter. LÄS MER