Sökning: "clothing and sportswear"

Visar resultat 1 - 5 av 14 uppsatser innehållade orden clothing and sportswear.

  1. 1. Klädernas betydelse för undervisningen i Idrott och Hälsa : Idrottslärares uppfattningar av begreppet “idrottskläder” och vilken betydelse det har för elevers prestationer och resultat i undervisningen

    Magister-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

    Författare :Johanna Sagner; David Edberg; [2022]
    Nyckelord :pe; physical; education; health; science; students; teacher; teaching; motivation; norms; idrott; idrottskläder; hälsa; vetenskap; idrottslärare; elever; lärande; motivation; normer;

    Sammanfattning : Syfte och forskningsfrågor: Syftet med studien var att undersöka och analysera hur idrottslärare uppfattar vad ”idrottskläder” är, samt deras uppfattningar om klädernas betydelse för möjligheten att delta och prestera i ämnet Idrott & Hälsa. Hur definierar lärare i Idrott och Hälsa “idrottskläder”? Hur uppfattar lärare i Idrott och Hälsa klädernas betydelse för elevers lärande och prestationer i ämnet Idrott och Hälsa? Hur upplever lärare i Idrott och Hälsa elevers idrottsklädval kopplat till motivation? Metod: I denna studie valdes en kvalitativ ansats där semistrukturerade intervjuer användes som datainsamlingsmetod. LÄS MER

  2. 2. Designing for the Circular Consumer : A design tool for clothing companies to engage consumers in the circular textiles economy

    Master-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för innovation, design och teknik

    Författare :Erika Thunstedt; Ina Obernosterer; [2021]
    Nyckelord :Circular economy; circular design; design research; research through design; interactive research; design thinking; circular behaviour; design for sustainable behaviour; design for circular behaviour; design for circular consumption; design for circular consumers; innovation; design;

    Sammanfattning : The current prevailing take-make-waste economy has caused the global climate crisis, operating outside the Planetary Boundaries of our planet (Rockström et al., 2009), disrupting nature's balance and affecting all life on earth (WWF and Global Footprint Network, 2019). LÄS MER

  3. 3. Businesses’ Willingness to Sustainable Approach Using BMfS to Manage Sustainable Supply Chain Evidence of Development and Implementation of BMfS on Introduction of Organic Cotton Action Outdoor Products

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för informatik

    Författare :Nina Kolovic; Ana Rita Chambel Pinheiro; [2020]
    Nyckelord :sustainability; fashion retail; supply chain management; a business model for sustainability; organic cotton; action outdoor products.; Business and Economics;

    Sammanfattning : With the rapid production of sportswear and its price advantage, consumption has also increased significantly, which has a rather negative impact on the environment, society, and the economy. Fashion retailers and their consumers are also well aware of this, and their demands for sustainable fashion have had a strong impact on the production of sportswear and consumer behaviour in recent years. LÄS MER

  4. 4. Sportkläder och upcycling : en sann matchning?

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Vendela Dorf; Linnea Bergvall; [2020]
    Nyckelord :Upcycling; sustainability; sports; sustainability work; textiles; clothing; clothing industry; sustainable development.; Upcycling; hållbarhet; sport; hållbarhetsarbete; textilier; konfektion; klädindustrin; hållbar utveckling.;

    Sammanfattning : Textilbranschen är en utav världens största och smutsigaste branscher som vi har idag. Medoerhörda mängder vatten som används och kemikalier samt koldioxidutsläpp som släpps ut varje dag, har modebranschen en stor påverkan på vår miljö. LÄS MER

  5. 5. Influencers som varumärkesstärkande : En studie i hur man kan stärka ett varumärke genom att marknadsföra sig genom influencers

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Charlotta Berglund; Tilda Johansson; [2019]
    Nyckelord :Influencer; brand equity; marketing; social media; word of mouth WOM ; Influencer; varumärkesstärkande; marknadsföring; sociala medier; word of mouth WOM ;

    Sammanfattning : Fenomenet “influencer” har den senaste tiden på grund av den stora spridningen av sociala mediervärlden över blivit ett allt mer vardaglig uttryck inom marknadsföring. Namnet influencer kommer från engelskans influence. Vidare betyder det att man influerar någon, då bland annat till olika köp och livsstilsbeslut. LÄS MER