Sökning: "dans utveckling"

Visar resultat 1 - 5 av 78 uppsatser innehållade orden dans utveckling.

  1. 1. Att spela med känsla : Hur mental träning kan påverka musikaliska framträdanden

    Master-uppsats, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för klassisk musik

    Författare :Ludvig Dahlström; [2024]
    Nyckelord :Musicality; mental training; Musikalitet; mental träning;

    Sammanfattning : This master’s thesis examines different mental training tools that musicians can utilize in order to be more comfortable on stage and to let the music flow unobstructed. The study focuses to a great extent on the art of visualizations in order for the musician to redirect their attention from intruding performance thoughts towards a defined musical and emotional expression. LÄS MER

  2. 2. Context-aware security testing of Android applications : Detecting exploitable vulnerabilities through Android model-based security testing

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Ivan Baheux; [2023]
    Nyckelord :Android Application Security; Vulnerability Detection; Context-Awareness; Model-Based Security Testing; Domain Specific Language; Sécurité des Applications Android; Détection de Vulnérabilités; Sensibilité au Contexte; Tests de Sécurité Basés sur les Modèles; Langage Dédiés; Android-applikationssäkerhet; Upptäckt av sårbarheter; Kontextmedvetenhet; Modellbaserad säkerhetstestning; Domänspecifikt språk;

    Sammanfattning : This master’s thesis explores ways to uncover and exploit vulnerabilities in Android applications by introducing a novel approach to security testing. The research question focuses on discovering an effective method for detecting vulnerabilities related to the context of an application. LÄS MER

  3. 3. Dans som samhällsarbete? : En kvalitativ intervjustudie om communitydans och dess koppling till socialt arbete

    Kandidat-uppsats, Marie Cederschiöld högskola/Institutionen för socialvetenskap

    Författare :Ninna Oom; [2023]
    Nyckelord :Community dance; Social work; Community work; Empowerment; Participation; Paulo Freire; Communitydans; Socialt arbete; Samhällsarbete; Empowerment; Deltagande; Paulo Freire;

    Sammanfattning : Communitydans är en metod som går ut på att icke-dansare får möjlighet att uttrycka sig med dans och som kan syfta till att stärka individer och grupper. Metoden har likheter med samhällsarbete, som är en inriktning inom socialt arbete som förebygger olika typer av samhällsproblem och inkluderar de utsatta i processen. LÄS MER

  4. 4. Fysisk träning inom jazzdansundervisning : en kvalitativ studie om hur jazzdanslärare beskriver utveckling av fysiologiska färdigheter i dansundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms konstnärliga högskola/Institutionen för danspedagogik

    Författare :Satu Nyman; [2023]
    Nyckelord :dance; teaching; education; jazz dance; fitness; physical training; aerobic fitness; anaerobic fitness; muscle endurance; strength; power; flexibility; neuromuscular coordination; dans; undervisning; utbildning; jazzdans; fysisk träning; aerob kondition; anaerob kondition; muskeluthållighet; muskelstyrka; muskulär explosivitet; flexibilitet; neuromuskulär koordination;

    Sammanfattning : This study aims to shed light on practices that jazz dance teachers have incorporated into their teaching in order to enhance development of physiological abilities, as well as examine how these practices have become part of their jazz dance teaching practise.The research was conducted through four semi-structured interviews where jazz dance teachers described how they enhance physiological abilities in their dance teaching practice, and which aspects impact their choices. LÄS MER

  5. 5. Dans i förskolan : Förskollärares användande av dans i undervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Malin Ringström; [2023]
    Nyckelord :dance; preschool; learning and development; movement; dans; förskola; lärande och utveckling; rörelse;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att kartlägga och synliggöra hur den planerade dansen används i förskolan, samt i vilken omfattning det sker, då hur och omfattning inte skrivs fram i förskolans läroplan utan lämnas för tolkning. För att svara på studiens syfte formulerades en frågeställning som består av följande frågor: Vilket förhållningssätt har förskollärarna till dans, vilken typ av dansanvänds på förskolan, vad används dansen till på förskolan och hur ofta används dans på förskolan. LÄS MER