Sökning: "datorspel barn"

Visar resultat 21 - 25 av 50 uppsatser innehållade orden datorspel barn.

  1. 21. Föräldraskap och attityder till TV- och datorspel ur ett socialkonstruktivistiskt perspektiv

    L2-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Magnus Virdeborn; Cecilia Norrman; [2014]
    Nyckelord :barnuppfostran; TV- och datorspel; socialkonstruktivism; diskursanalys; Cultural Sciences;

    Sammanfattning : “Föräldraskap och attityder till TV- och datorspel ur ett socialkonstruktivistiskt perspektiv” är en kvalitativ studie bedriven av Magnus Virdeborn och Cecilia Norrman, studenter i Medie- och kommunikationsvetenskap vid Institutionen för kommunikation och medier, Lunds universitet. Denna studie behandlar föräldrars attityder kring barns TV- och datorspelande, främst gällande yttre påverkan och oro kring effekter av spelande och spelens innehåll. LÄS MER

  2. 22. Undervisningssituationen för idrottspedagoger i glesbygd : – Hur påverkar den eleverna och vad gör skola för att ombesörja elevernas fysiska aktivering?

    Kandidat-uppsats, Institutionen för hälsovetenskap

    Författare :Mattias Wadeskog; [2013]
    Nyckelord :Barns hälsa; Fysisk aktivitet; Kognition; Skolidrott;

    Sammanfattning : De positiva hälsoeffekterna av fysisk aktivitet och dess påverkan på vår motoriska och kognitiva utveckling i unga år är idag väl känt. Trots det spenderar barn idag mer tid på stillasittande aktiviteter så som tv-tittande och datorspel. LÄS MER

  3. 23. "Man får tänka lite... då blir man klokare" : Lärande när barn spelar digitala puzzlespel

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Lisa Swahn; Petra Nilsson; [2013]
    Nyckelord :Pedagogy; Video games; Stimulated recall; Interaction analysis; Learning; Pedagogik; Datorspel; Stimulated recall; Interaktionsanalys; Lärande;

    Sammanfattning : Föreliggande studie har som syfte att undersöka barns lärandepraktiker och meningsskapande samspel när de spelar digitala spel tillsammans. Barn i årskurs två har delats in i fyra grupper. Två av grupperna har spelat datorspelet Labyrint och de båda andra grupperna har spelat datorspelet Bloxorz. LÄS MER

  4. 24. ”På internet vågar jag mer” : En studie om elever syn på digitala mediers roll i engelsk språkinlärning.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Lynn Nakaggwe; [2013]
    Nyckelord :Bloggar; datorspel; digitala medier; digital medieanvändning; engelska; Facebook; internet; meningsskapande; motivation; språkinlärning; Twitter;

    Sammanfattning : Digital teknik och media har kommit att bli en del av samhället vi lever i idag. I Sverige har kommuner gjort stora satsningar när det gäller digital teknik, dock är det få skolor som lyckats integrera tekniken med lärandet på ett bra sätt. Samtidigt är den digitala tekniken en stor del av barn och ungdomars vardag. LÄS MER

  5. 25. Digitala spel som designverktyg : förslag till utformning för lek i utemiljö

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, SLU/Dept. of Urban and Rural Development

    Författare :Daniel Fried; Josefin Norén Almén; [2013]
    Nyckelord :Landskapsarkitektur; lek; digital värld; digitala spel; datorspel; Minecraft; barn; lekpark; lekplats; designverktyg;

    Sammanfattning : Dagens förskolebarn är den första riktigt digitala generationen. De har vuxit upp med datorer och Internet sedan de kom till världen. Följaktligen är barns värld idag både analog och digital och barnen rör sig ledigt mellan dessa två världar. LÄS MER