Sökning: "demokratiska utveckling"

Visar resultat 21 - 25 av 284 uppsatser innehållade orden demokratiska utveckling.

  1. 21. ”Okej, då vill jag ha en säkerhetsvakt” : Bildlärares erfarenhet av det som visar sig i mötet mellan lärare, elever och samtidskonst på högstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)

    Författare :Madeleine Jonasson; [2023]
    Nyckelord :samtidskonst; bildämnet; kontroversiella samtalsämnen; demokratisk kompetens;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att skapa förståelse för bildlärares erfarenhet av det som visar sig i mötet mellan bildlärare, elever och samtidskonst i klassrummet. Frågeställningarna som studien baseras på är hur bildlärare använder sig av samtidskonst i klassrummet, vilka erfarenheter de har av att utveckla elevers demokratiska kompetens med hjälp av samtidskonst och vilka möjligheter och svårigheter de erfar i detta arbete. LÄS MER

  2. 22. Aborträttens historiska paralleller och demokratiska perspektiv - En komparativ analys av USA, Europakonventionen och Sverige

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Juridiska institutionen; Lunds universitet/Juridiska fakulteten

    Författare :Alma Zetterlund; [2023]
    Nyckelord :Komparativ rätt; Europakonventionen; Europadomstolen; aborträtt; abortlagstiftning; 1974 års abortlag; artikel 8 EKMR; rätten till privatliv; grundlagsskydd; A; B and C v. Ireland; Roe v. Wade; Planned Parenthood v. Casey; Dobbs v. Jackson Women´s Health Organization; fjortonde tillägget; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Uppsatsen redogör framväxten av aborträtten och relationen till rätten till skydd för privatliv i Sverige och USA. I Sverige grundade sig rätten till fri abort på ett behov av en modern lagstiftning som återspeglade samhällets syn på aborträtten. LÄS MER

  3. 23. Acceptans hos närboende vid etablering av bygdeväg : En fallstudie av Sundsvall- och Timrå kommun

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Samhällsbyggnad

    Författare :Elisabeth Ageborn; Caroline Cardenström; [2023]
    Nyckelord :acceptance; 2minus1-road; participation; traffic planning; information; acceptans; bygdeväg; delaktighet; trafikplanering; information;

    Sammanfattning : Vid infrastrukturprojekt bör myndigheten informera de närboende om vad som sker i deras närliggande område. Forskning visar att förankring och tillit skapas när dialoger tillämpas i planeringsprocessen. De demokratiska processerna är viktiga för att kunna tillfredsställa allmänhetens intressen. LÄS MER

  4. 24. De omätbara livsviktiga förmågorna : En studie i hur värdegrundsarbete förankrat i skönlitteratur kan utveckla framtidens demokratiska medborgare

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Vendela Svensson; Amanda Jonsson; [2023]
    Nyckelord :Fiction; value-based work; didactic potential; empathy; narrative fantasy; critical literacy; Skönlitteratur; värdegrundsarbete; didaktisk potential; empati; narrativ fantasi; kritisk litteracitet;

    Sammanfattning : Denna studie har som mål att undersöka hur ett skönlitterärt verk kan användas som verktyg för arbetet med värdegrundsfrågor i grundskolan. Vidare har studien som syfte att ta reda på hur ett sådant arbete kan bidra till elevers utveckling av de omätbara förmågor som kan tänkas fundamentala inför deras framtida uppdrag som demokratiska samhällsmedborgare. LÄS MER

  5. 25. Motivation som en grundläggande del av undervisningen : En studie om samhällslärares syn och användning kring motivation i undervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för humaniora och samhällsvetenskap

    Författare :Sofie Näslund; [2023]
    Nyckelord :Enkätundersökning; självbild; delaktighet; sociokulturell teori;

    Sammanfattning : Undervisningen i samhällskunskap ska syfta till att stötta och förbereda eleverna till att bli aktiva medborgare i Sveriges demokratiska samhälle. Det här gör att skolan har ett mycket viktigt uppdrag, vilket innefattar att främja elevernas lärande och inhämtning samt utveckling av väsentliga kunskaper och värden. LÄS MER