Sökning: "development through cooperative;"

Visar resultat 1 - 5 av 119 uppsatser innehållade orden development through cooperative;.

  1. 1. Designa genom boendesamverkan och med fokus på biologisk mångfald : ett gestaltningsförslag för Bostadsrättsföreningen Stenmårdens bostadsgård, Malmö

    Master-uppsats, SLU/Dept. of Landscape Architecture, Planning and Management (from 130101)

    Författare :Erica Karlsson; Ida Hultman; [2024]
    Nyckelord :bostadsgård; användarvänlighet; boendemedverkan; biologisk mångfald; biodiversitet; biotoper; urbana habitat; boende; inkludering; medborgardialog; landskapsarkitektur; Stenmården;

    Sammanfattning : Urbana miljöer står idag inför flera olika utmaningar, där ytorna ska rymma flertalet funktioner och tillgodose en rad olika behov och intressen. Den bostadsnära utemiljön, som bostadsgården utgör, är även den en begränsad yta som står till svars inför flertalet förväntningar. LÄS MER

  2. 2. Traditionell undervisning gentemot det kooperativa lärandet : En interventionsstudie om användningen av det kooperativa lärandet i matematikundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Amin Ablouh; Nasim Sedraoui; [2023]
    Nyckelord :Traditional teaching; cooperative learning; conceptual understanding; geometry; mathematics education; grades 4-6; Traditionell undervisning; kooperativt lärande; begreppsförståelse; geometri; matematikundervisning; årskurs 4–6;

    Sammanfattning : This study aims to investigate the effects of cooperative learning on pupils’ knowledge and development with a particular focus on concepts and conceptual understanding in mathematics. By employing both qualitative and quantitative research methods, the study compared the effectiveness of cooperative learning to traditional teaching approaches in grade 4. LÄS MER

  3. 3. Kooperativt lärande i grundskolan årskurs 1-3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Malin Andersson; Hilda Bjerseth; [2023]
    Nyckelord :Kooperativt lärande; sociokulturell teori; zonen för närmaste utveckling ZPD ; engagemang; samarbete; språkutvecklande undervisning; funktionell språkundervisning;

    Sammanfattning : This paper is based on the interest of knowing more about cooperative learning and the possible impact it has on primary students' education. Using cooperative learning as a method in school is mostly to involve the students more in their learning process. LÄS MER

  4. 4. Impact of C-ITS on Mobility and Society

    Master-uppsats, KTH/Transportplanering

    Författare :Ninnie Tägtström; [2023]
    Nyckelord :C-ITS; ITS; Mobility; Digitization; Automation; Transportation System; Traffic Signals; Vensim;

    Sammanfattning : This thesis investigates the important potential of Cooperative Intelligent Transport Systems (C-ITS) onmobility and society. C-ITS appears as a promising solution to reinvent transportation and become avital part of the ever-evolving environment as developments in technology continue to change the world. LÄS MER

  5. 5. Lärares val av metod i tidig läsinlärning : En intervjustudie av yrkesverksamma lärare i årskurserna F-3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Matilda Boberg; Louise Ekery; Linda Eriksson; [2023]
    Nyckelord :reading strategies; teaching tools; interaction with the environment; systematic way of working; decoding skills; phonological awareness; pragmatic perspective; läsinlärningsmetoder; undervisningsmoment; interaktion med omgivningen; systematiskt arbetssätt; avkodningsförmåga; fonologisk medvetenhet; pragmatism;

    Sammanfattning : Studien belyser läsinlärningens betydande roll för varje elevs läsförmåga, med syfte att undersöka vilka metoder lärare använder i den tidiga läsinlärningen för att elever ska utveckla fonologisk medvetenhet i årskurserna F-3, samt vilka strategier som skapar motivation i läsinlärningen. Det resulterade i frågeställningarna: Vilka metoder och undervisningsmoment i den tidiga läsinlärningen använder lärare inom årskurserna F-3 för att utveckla elevernas fonologiska medvetenhet?  Hur skapar lärare strategier för att underlätta för och motivera elevers läsinlärning? Bakgrund och tidigare forskning presenterar olika läsinlärningsmetoder i syfte att ge läsaren goda kunskaper om forskningsområdet. LÄS MER