Sökning: "didaktik lärarroll"

Visar resultat 1 - 5 av 32 uppsatser innehållade orden didaktik lärarroll.

  1. 1. Läsning är viktigt och det finns många roliga ord! : Lässtimulerande åtgärder i de yngre skolåren

    M1-uppsats, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik

    Författare :Pia Hällstrand; Eva-Lott Petersson; [2023]
    Nyckelord :läsintresse; lässtrategi; läsförståelse;

    Sammanfattning : Unga i dagens samhälle är beroende av att kunna läsa och förstå text. Skolan behöver därförfundera över hur lärare kan arbeta för att hjälpa eleverna nå en bättre läsförståelse. LÄS MER

  2. 2. Barns aktiva deltagande under måltidssituationen : En kvalitativ studie om hur förskollärare skapar möjligheter för barn att bli aktiva deltagare under måltidssituationer i förskolan.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Moa Nilsson; Sanna Olsson; [2021]
    Nyckelord :The meal situation; preschool teacher; educator; control; children; participation; active participants; sociocultural perspective; children s perspective; children s perspective; strong teacher control and weak teacher control.; Måltidssituationen; förskollärare; pedagog; styrning; barn; delaktighet; aktiva deltagare; sociokulturellt perspektiv; barnperspektiv; barns perspektiv; stark lärarkontroll och svag lärarkontroll.;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur förskollärares val av styrning och barns delaktighet kommer till uttryck i förskollärares beskrivningar av måltidssituationen i förskolan. Studien ska bidra med att ge förskollärare en medvetenhet om måltiden och konsekvenserna av deras styrning, detta för att utveckla en så god måltidssituation som möjligt för barnen, där barnen ges möjligheter att påverka. LÄS MER

  3. 3. Hur matematiklärare kan undervisa genom problemlösning i årskurs 4-6 : En litteraturstudie om hur undervisning genom problemlösning kan organiseras i ett mellanstadieklassrum

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Sofia Byström Dalman; Hanna Hoff; [2021]
    Nyckelord :Matematik; matematikundervisning; problemlösning; problemlösningsförmåga; strategier; undervisningsstrategi; lärarroll;

    Sammanfattning : Syftet med denna litteraturstudie var att granska och analysera forskning om hur matematikläraresundervisning genom problemlösning i årskurs 4-6 organiseras. Problemlösning är en central del i kursplanen i matematik. Problemlösningsförmåga är också användbart i dagens samhälle. LÄS MER

  4. 4. Är barnen delaktiga i den planerade undervisningen?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Malin Blixth Johansson; Maria Boström; [2020]
    Nyckelord :Lärarroll; Stark svag lärarkontroll; undervisning;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka och förklara lärarrollens betydelse för barns delaktighet i den planerade undervisningen i förskolan. Utifrån syftet har 2 olika frågeställningar formulerats och dessa är: “Vad kännetecknar en stark respektive svag lärarkontroll i den planerade undervisningen?” och “Hur kan lärarkontrollen förstås i relation till barns delaktighet?”. LÄS MER

  5. 5. "Matematik är inte bara att rabbla och räkna liksom" : Intervjustudie om förskollärares uppfattningar om matematik i förskolan.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Emelie Loock; Ulrika Öjdahl; [2020]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka förskollärares uppfattningar om matematik i förskolan samt hur de tolkar och realiserar de matematiska läroplans målen i undervisningen. Studien genomfördes genom kvalitativa intervjuer med sex förskollärare som arbetar med yngre barn och fem förskollärare som arbetar med äldre barn. LÄS MER