Sökning: "digital läsning lågstadiet"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden digital läsning lågstadiet.

  1. 1. Digitala verktyg för andraspråksutveckling : Möjligheter och utmaningar i användning av digitala verktyg i andraspråksundervisning för elever i lågstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Cynthia Bedros; Josefine Kirs; [2023]
    Nyckelord :andraspråks utveckling; digitala verktyg; andraspråkselever; annat modersmål; svenska som andra språk; flerspråkighet; transspråkande;

    Sammanfattning : Digitala verktyg utgör en central del i dagens undervisning eftersom skolan digitaliserar sig i takt med samhällets digitalisering. Förutom digitaliseringen i skolan präglas den också av mångfald och flerspråkighet där många elever har ett annat modersmål än undervisningsspråket. LÄS MER

  2. 2. Lust att läsa

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Johanna Torbjörnsson; Ida Eliasson; [2023]
    Nyckelord :bokval; digital läsning; enskild läsning; gemensam läsning; högläsning; inre motivation; lågstadiet; läslust; läsmotivation; textsamtal; yttre motivation;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur lärare i den tidiga skolåldern kan arbeta med att utveckla läsmotivation samt elevers attityd till läsning. Detta grundar sig i den bristande läsmotivationen hos elever enligt resultatet i den senaste PIRLS-studien. LÄS MER

  3. 3. Digital läsning på lågstadiet : Den digitala läsningens påverkan på yngre elevers läsutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Karin Haglund Claesson; [2021]
    Nyckelord :digital läsning; lågstadiet; svenska; uppföljning på läsning; läsning;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka i vilken utsträckning lärare använder sig av digitala medel kontra traditionella böcker i årskurs 1–3 på lågstadiet, under tyst enskild läsning i ämnet svenska. Detta för att bidra med kunskap om vilken påverkan det kan ha på yngre elevers läsutveckling. LÄS MER

  4. 4. Digital läsning i skolans tidiga år : Fyra lärares erfarenheter av och syn på undervisning i digital läsning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Johanna Appert; [2021]
    Nyckelord :Digital reading; digital texts; abilities; student cooperation; assessment; Digital läsning; digitala texter; förmågor; elevsamarbete; bedömning;

    Sammanfattning : Föreliggande studie syftar till att undersöka hur lärare undervisar elever på lågstadiet i att läsa och förstå digitala texter i klassrumssammanhang. Studien utgår från det sociokulturella perspektivet som tolkningsram. Materialet i studien bygger på semistrukturerade intervjuer av fyra lärare som undervisar på lågstadiet. LÄS MER

  5. 5. Klassläraren och den nyanlända eleven : En studie om hur klasslärare arbetar med nyanlända elever som direktplacerats i ordinarie klass

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

    Författare :Erica Olsson; [2018]
    Nyckelord :Svenska som andraspråk; lågstadiet; arbetsmetoder; stöd; kognitivt utmanande uppgifter;

    Sammanfattning : I dagens skola direktplaceras nyanlända elever i yngre åldrar oftast i ordinarie klass. Många klasslärare ställs därmed inför uppgiften att undervisa elever som inte har grundläggande kunskaper i svenska. LÄS MER